دورية أكاديمية

كفاية التخطيط الإست ا رتجي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحدود الشمالية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: كفاية التخطيط الإست ا رتجي لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحدود الشمالية (Arabic)
Alternate Title: The Strategic Planning Competencies Required for the Faculty Members at NBU. (English)
المؤلفون: يوسف محمد النصير
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2017 Supplement, Vol. 44, p29-42, 14p
Abstract (English): The aim of the study is to identify the competences for the strategic planning for faculty members in Northern Borders University from their perspective based on tenth dimensions which represent the required competences for the strategic planning processes. To achieve the objectives of the study, a descriptive approach has been applied where a stratified random sample is chosen. The sample of the study consists of 257 faculty members in the academic year 2014/2015. The tool of the study is distributed to the sample after examining its reliability and validity. The data is analyzed, and the results show that strategic planning competence is high among faculty members, and there are not any statistically significant differences due to the variables of the study (current job, scientific qualification, and working years). Whereas the results show that there are statistical significant differences due to the variables (gender, college). The researcher recommends giving the female members an important role in the strategic planning process and providing intensive training sessions for alternative plans and its implementation. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى معرفة كفاية التخطيط الإست ا رتجي لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الحدود الشمالية من وجهة نظرهم، بناء على عشرة أبعاد تمثل الكفايات اللازمة لعمليات التخطيط الإست ا رتجي، ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم استخدام المنهج الوصفي 2015 (، وزعت / المسحي، حيث تم اختيار عينة طبقية عشوائية قوامها ) 257 ( عضو هيئة تدريس في العام الجامعي ) 2014 عليهم أداة الد ا رسة بعد التأكد من صدقها وثباتها، وبعد تحليل البيانات التي تم جمعها تبين أن كفاية التخطيط الاست ا رتجي عالية لدى أعضاء هيئة التدريس، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغي ا رت العمل الحالي، المؤهل العلمي،عدد سنوات الخدمة(، في حين أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً تعزى لمتغيري النوع والكلية، وتمّت التوصية بإعطاء الإناث أهمية أكبر في عملية التخطيط الاست ا رتجي، وتخصيص دو ا رت للخطط البديلة والتنفيذ. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index