دورية أكاديمية

المحوسب في تنمية مھارات حل المشكلات الابداعية TRIZ فعالية برنامج تريز لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في مدرسة اليوبيل

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المحوسب في تنمية مھارات حل المشكلات الابداعية TRIZ فعالية برنامج تريز لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في مدرسة اليوبيل (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of TRIZ Computerized Program in the Development of Creative Problem-Solving Skills of the Primary Ninth Grade Students at Al-Yobeel School. (English)
المؤلفون: إيمان حسن النسور, بشار تليلان السليَم
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018, Vol. 45 Issue 4, p31-51, 21p
Abstract (English): This study aimed to display the effectiveness of TRIZ computerized program in the development of creative problem solving skills, with the ninth-grade students in the Al-Yobeel School. The sample of study consisted of (84) students divided into two groups; a control group which consisted of (41) students, and the experimental group which consisted of (43) students. The study used a quasi-experimental method, and the test of creative problem-solving to measure the performative dimensions as a tool to the study. The results of study were as follows: there are a significant differences for the performance of the study sample to test the resolve creative problems as a whole due to the group variable for the experimental group, and no significant differences for the performance of the study sample to test solving creative problems as a whole due to the gender variable. The study recommended developing computerized-based training programs on TRIZ theory to solve problems and expand to solving problems in creative ways. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الد ا رسة إلى بيان فعالية برنامج تريز الصف التاسع الأساسي في مدرسة اليوبيل، وتكونت عينة الد ا رسة من ( 84 ) طالباً وطالبة موزعين على مجموعتين، مجموعة ضابطة تكونت من ( 41 ) طالباً وطالبة ومجموعة تجريبية تكونت من ( 43 ) طالباً، واستخدمت الد ا رسة المنهج شبه التجريبي، وتم استخدام اختبار حل المشكلات الإبداعية لقياس البعد الأدائي كأداة للد ا رسة، وتوصلت الد ا رسة إلى ما يلي:وجود فروق ذات دلالة إحصائية لأداء عينة الد ا رسة على اختبار حل المشكلات الإبداعية ككل يُعزى لمتغير المجموعة لصالح المجموعة التجريبية، ولا يوجد فروق ذات دلالة إحصائية لأداء عينة الد ا رسة على اختبار حل المشكلات الإبداعية ككل يُعزى لمتغير لحل المشكلات والتوسع في TRIZ الجنس، وأوصت هذه الد ا رسة بتطوير الب ا رمج التدريبية المحوسبة المستندة إلى نظرية تريز حل المشكلات بطرق إبداعية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index