دورية أكاديمية

درجة ممارسة معلمي المرحلة الابتدائية لعناصر التعلم النشط من وجهة نظر الموجهين والمديرين

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة ممارسة معلمي المرحلة الابتدائية لعناصر التعلم النشط من وجهة نظر الموجهين والمديرين (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Practicing Active Learning Components by Elementary Teachers from Educational Supervisors' and Principals' Viewpoints. (English)
المؤلفون: جودت أحمد سعادة, دلال محمد الرشيدي
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2018, Vol. 45 Issue 4, p233-253, 21p
Abstract (English): This study aimed at identifying the degree of practicing active learning components by elementary teachers in the city of Kuwait from the educational supervisors' and principals' point of view. The researchers developed a (64) item questionnaire to achieve the study objectives. The study sample consisted of (45) principals and (60) educational supervisors who have been selected from the city of Kuwait. Means, standard deviations, t-Test and One Way ANOVA have been used to analyze data. The results showed that the practicing degree of active learning components were intermediate, and there were no statistically significant differences at the level (0.05 ≥ α) in practicing degree of active learning components by elementary teachers, due to the sex, and experience of the supervisor. Also, there were statistically significant differences in practicing degree of elementary teachers for active learning components, due to the academic qualification of the supervisor, in favor of B.A. holders, and there were no statistically significant differences in practicing degree of elementary teachers for active learning components, due to the sex, academic qualification and experience of the principals. Training educational supervisors and school principals on using active learning components was the most important recommendation of the study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة إلى تعرف درجة ممارسة معلمي المرحلة الإبتدائية لعناصر التعلم النشط من وجهة نظر الموجهين والمديرين في مدينة الكويت. وقد قام الباحثان بتطوير استبانة عناصر التعلم النشط المؤلفة من ( 64 ) فقرة لتحقيق أهداف الد ا رسة، كما تمّ اختيار عينة عشوائية بسيطة من المديرين بلغت ( 45 ) مدي ا رً ومديرة، إضافةً الى عينة عشوائية أخرى من الموجهين، بلغت 60 ) موجهاً وموجهة. واستخدمت في الد ا رسة المتوسطات الحسابية، والانح ا رفات المعيارية، واختبار (ت)، وتحليل التباين ) الأحادي. وأظهرت النتائج أن درجة ممارسة معلمي المرحلة الابتدائية لعناصر التعلم النشط من وجهة نظر الموجهين والمديرين كانت متوسطة، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً لدرجة ممارسة معلمي المرحلة الابتدائية لعناصر التعلم النشط، تعزى لمتغير الجنس والخبرة للموجه، ووجود فروق دالة إحصائياً لدرجة ممارسة معلمي المرحلة الابتدائية لعناصر التعلم النشط تعزى لمتغير المؤهل العلمي للموجه على الدرجة الكلية، وكان الفرق لصالح من يحملون درجة البكالوريوس في عنصر الق ا رءة، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً لدرجة ممارسة معلمي المرحلة الابتدائية لعناصر التعلم النشط، تعزى لمتغير المؤهل العلمي والخبرة والجنس للمدير، باستثناء عنصر الكتابة، حيث كان الفرق لصالح الإناث. وكان من بين أهم توصيات الد ا رسة، تدريب الموجهين والمديرين على استخدام عناصر التعلم النشط، من جانب من لديهم الكفاءة في هذا المجال. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index