دورية أكاديمية

درجة معرفة معلمي برنامج صعوبات التعلم بعناصر البيئة الصفيَّة المنظَّمة في المرحلة الابتدائيَّة بمنطقتي الجوف والحدود الشمالية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة معرفة معلمي برنامج صعوبات التعلم بعناصر البيئة الصفيَّة المنظَّمة في المرحلة الابتدائيَّة بمنطقتي الجوف والحدود الشمالية (Arabic)
Alternate Title: The Degree of Learning Disabilities Program Teachers' Knowledge about Elements of the Classroom Environment that Regulate the Elementary Schools in the Regions of AlJouf and Northern Borders. (English)
المؤلفون: اف ا رح بنت فهد النصيري
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2019 Supplement 1, Vol. 46 Issue 1, p1-16, 16p
Abstract (English): This study aimed to recognizing the degree of learning disabilities program teachers' knowledge about elements of the classroom environment that regulate the elementary schools in the regions of AlJouf and Northern Borders. The study sample consisted of all learning disabilities program teachers' in the regions of AlJouf and The Northern Borders; (n=74) in Both area. The researcher designed a questionnaire as a tool for collecting data. The findings of the study revealed that the degree of teachers' knowledge was high and that there were no statistically significant differences at the level of significance (0.05≥ α) attributed to the variable of sex. The study recommended the need for students with learning difficulties to have seats in the front rows so as to facilitate follow-up and monitoring of their performance, with the change in the places they sit and the way according to the problem suffered by the student learning difficulties. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة التعرف إلى درجة معرفة معلمي برنامج صعوبات التعلُّم بعناصر تنظيم البيئة الصفيَّة في المرحلة الابتدائية بمنطقتي الجوف والحدود الشمالية، تكون مجتمع الد ا رسة من جميع معلمي برنامج صعوبات التعلم في منطقتي الجوف والحدود الشمالية والبالغ عددهم ( 74 ) معلماً ومعلمة بالمنطقتين تم انتقائهم بالطريقة القصدية، استخدمت الباحثة الاستبانة أداة لجمع البيانات. أظهرت نتائج الد ا رسة أن درجة معرفة معلمي برنامج صعوبات التعلُّم بعناصر تنظيم البيئة الصفيَّة المادية والاجتماعية والتواصل في المرحلة الابتدائية بمنطقتي الجوف والحدود الشمالية وتنظيم البيئة الصفيَّة الاجتماعية في المرحلة الابتدائية بمنطقتي الجوف والحدود الشمالية جاءت مرتفعة، وعدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى لدرجة معرفة معلمي صعوبات التعلم بعناصر البيئة الصفية تبعاً لمتغير الجنس، وأوصت الد ا رسة (α ≤ الدلالة ( 0.05 ضرورة جلوس الطلبة الذين يعانون من صعوبات تعلم في الصفوف الأمامية حتى يسهل متابعتهم وم ا رقبة ادائهم، مع تغيير في أماكن جلوسهم وطريقتها وفق المشكلة التي يعاني منها تلميذ صعوبات التعلم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index