دورية أكاديمية

دور المدرسة الثانوية في وقاية الطالبات من المهددات الفكرية من وجهة نظر معلمات التربية الإسلامية بمنطقة مكة المكرمة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور المدرسة الثانوية في وقاية الطالبات من المهددات الفكرية من وجهة نظر معلمات التربية الإسلامية بمنطقة مكة المكرمة (Arabic)
Alternate Title: The role of secondary school in preventing students from the intellectual threats from the point of view of Islamic education women teachers in the area of Mecca. (English)
المؤلفون: لينه محمد حامد السليماني
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; aug2019, Vol. 3 Issue 18, p1-26, 26p
Abstract (English): This study aimed at recognizing the status of the role of secondary school in preventing students from the intellectual threats from the point of view of Islamic education women teachers in general and detecting the statistically significant differences at (α = 0.05) between the averages in the role of secondary school in preventing students from the intellectual threats from the point of view of Islamic education women teachers that can be attributed to the variables of: the academic qualification, the years of experience, and the secondary education system. The study used the descriptive analytical method to achieve the aims of the study. The questionnaire was the tool of the study which distributed among (205) of Islamic education women teachers in Mecca. The most important results that the study reached: The reality of the secondary school's role in the city of Mecca in protecting students from the intellectual threats to the average (2.35 out of 3) is generally high. On the level of fields, the secondary school's goals have reached the highest level of 2.53, followed by nongrade activities (2.37), all with high grade, and finally the role of the secondary school teacher with an average of (2.05) and a rating (average). There were no statistically significant differences between the averages in Islamic education women teachers toward the role of secondary school in preventing students from the intellectual threats that can be attributed to the variable of the academic qualification. There were statistically significant differences between the averages in Islamic education women teachers toward the role of secondary school in preventing students from the intellectual threats that can be attributed to the variable of the years of experience. The differences were in favor of the category that have experience exceed 20 years. There were statistically significant differences between the averages in Islamic education women teachers toward the role of secondary school in preventing students from the intellectual threats that can be attributed to the variable of the secondary education system. The differences were in favor of the class system. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع دور المدرسة الثان وية في وقاية الطالبات من المهددات الفكرية من وجهة نظر معلمات بين متوسطات)α= التربية الإسلامية بوجه عام، والكشف عن مدى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة) 0.05 استجابات معلمات التربية الإسلامية حول دور المدرسة الثانوية في وقاية الطالبات من المهددات الفكرية بمدينة مكة المكرمة تعزى لمتغيرات:)المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة، ونظام التعليم الثانوي(، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، وكانت الاستبانة أداة الدراسة، والتي وزعت على عينة بلغت) 264 (معلمة ثانوية من مكة، وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، أبرزها: حصل واقع دور المدرسة الثانوية بمدينة مكة المكرمة في وقاية الطالبات من المهددات الفكرية على متوسط) 2.35 من 3(تعد مرتفعة بوجه عام، وعلى مستوى المجالات حصل مجال دور أهداف المدرسة الثان ویة على أعلى متوسط 2.53 يليه مجال دور الأنشطة غير الصفیة بمتوسط) 2.45 (ثم دور مقررات التربیة الإسلامیة بالمدرسة بمتوسط) 2.37 (وجميعها بتقدير)مرتفعة(، د ً وأخيرا ور معلمة المدرسة الثان ویة بمتوسط) 2.05 (، وتقدير)متوسطة(، كما أوضحت النتائج عدم وجود فروق في تقديرات معلمات التربية الإسلامية بالمرحلة الثانوية بمدينة مكة المكرمة" طبقا لمتغير المؤهل العلمي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لواقع " دور المدرسة الثانوية في وقاية الطالبات من المهددات الفكرية بمدينة مكة المكرمة تبعا لمتغير عدد سنوات الخبرة، وكانت الفروق لصالح فئة الخبرة من 20 سنة فأكثر، وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المتوسطات الحسابية لواقع " دور المدرسة الثانوية في وقاية الطالبات من المهددات الفكرية بمدينة مكة المكرمة تبعا لمتغير نظام التعليم الثانوي وكانت الفروق لصالح النظام الفصلي. من الت و ً وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم عددا صيات والمقترحات أهمها: توجيه طاقات الطالبات عن طريق البرامج العلمية النافعة، والدورات التدريبية المفيدة، وممارسة الرياضة البدنية، ورفض التعصب للآراء. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.L160719