دورية أكاديمية

مهارات ا لستماع اللازمة في مقرر اللغة الإنجليزيَّة لطالبات المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض وأثر استخدام كتاب إلكتروني تفاعلي في تنميتها

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: مهارات ا لستماع اللازمة في مقرر اللغة الإنجليزيَّة لطالبات المرحلة المتوسطة بمدينة الرياض وأثر استخدام كتاب إلكتروني تفاعلي في تنميتها (Arabic)
Alternate Title: The essential listening skills in the English Curriculum for middle school students in Riyadh and the impact of using interactive E- book in their development. (English)
المؤلفون: خالد بن محمد الخزيم, نهى بنت عبد العزيز النشوان
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Sep2019, Vol. 3 Issue 20, p60-83, 24p
Abstract (English): The study aimed to recognize the required listening skills in the English course for middle school students in Riyadh city and the impact of using interactive E- book in their development. To achieve the objectives of the study, the analytical descriptive approach, and the semi- empirical experimental approach were used. The two study tools used are; the checklist of essential listening skills required to be improved among the students of first middle grade, pre and post application of listening skills test applied to the study sample. The two tools were applied to a simple random sample through a draw. The experimental group consisted of (23) female students and the control group consisted of (22) female students in the first middle grade. The study findings revealed the following: The experimental group acquired a total mean of (22.52) against the control group (19.71) in the post- test application. Despite the obvious difference in favor of the experimental group, the value is not statistically significant in the development of listening skills in the English language curriculum at the level of significance (α ≤0.05). In light of the study finding, a number of recommendations and suggestions were presented to activate the use of interactive e- book in the development of listening skills in the English language curriculum. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على مهارات ا لاستماع اللازمة في مقرر اللغة الإنجليزيَّة لطالبات الصف الأول المتوسط بمدينة الرياض، و أثر استخدام كتاب إلكتروني تفاعلي لتنميتها، ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي، والمنهج التجريبي ذي التصميم شبه التجريبي، وتم استخدام أداتين للبحث، وهما: قائمة مهارات ا لاستماع اللازم تنميتها لدى طالبات الصف الأول المتوسط، واختبار مهارات ا لاستماع الذي طبق على عينة الدراسة قبليًّا وبعديًّ ا، و تم تطبيقهما على عينة عشوائيَّة بسيطة من خلال القرعة، وتك ونت المجموعة التجريبيَّة من ) 23 ( طالبة، والمجموعة الضابطة من ) 22 ( طالبة بالصف الأول المتوسط، وقد أسفرت نتائج البحث عما يلي: حصلت المجموعة التجريبيَّة على متوسط كلي بلغ ) 22.52 (، في مقابل حصول المجموعة الضابطة على متوسط 19.71 ( وذلك في التطبيق البعدي، ورغم الفرق الواضح لصالح المجموعة التجريبيَّة، إلا أنها غير دالة إحصائيًّا في تنمية مهارات ( 0.05 (، وفي ضوء النتائج تم تقديم جملة من التوصيات والمقترحات لتفعيل ≤α( ا لاستماع في مقرر اللغة الإنجليزيَّة عند مستوى الدلالة استخدام الكتاب الإلكتروني التفاعلي لتنمية مهارات ا لاستماع في مقرر اللغة الإنجليزيَّة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.N090219