دورية أكاديمية

متطلبات الشراكة المجتمعية ومعوقاتها من وجهة نظر المديرات والمعلمات بالمدارس الثانوية بمحافظة الخرمة وتوابعها

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: متطلبات الشراكة المجتمعية ومعوقاتها من وجهة نظر المديرات والمعلمات بالمدارس الثانوية بمحافظة الخرمة وتوابعها (Arabic)
Alternate Title: Community participation Requirements and constraints from the perspectives of schools Headmistress and Teachers at Al-Khormah Governorate. (English)
المؤلفون: نورة محمد حمود السبيعي, فائقة عباس سنبل
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Oct2019, Vol. 3 Issue 25, p74-94, 21p
Abstract (English): This study aimed at defining the community participation Requirements in secondary schools from the perspectives of headmistress and teachers. Identify community participation obstacles within secondary schools from the perspectives of headmistress and teachers. Identify the statistically significance differences at (α ≤ 0.05) at community participation Requirements and constraints from the perspectives of schools' headmistress and teachers on the variables of (job, academic qualification, years of experience and volunteer work). Population of the Study is consisted of all headmistress at Al-Khormah, whose number (10) headmistresses and (140) teachers year 1434/1435 h. To achieve the objectives of the study, the study used the analytical descriptive method by applying a questionnaire consisting of (25) paragraphs in two domains. The results of the study showed that community participation Requirements in secondary schools from the perspectives of headmistress and teachers at Al-Khormah governorate was (very high). The community participation practicing obstacles in secondary schools from the perspectives of headmistress and teachers at Al-Khormah governorate was (very high) difficulty.There are no statistically significance differences at (α ≤ 0.05) at community participation Requirements and constraints from the perspectives of headmistresses and teachers in secondary schools at Al-Khormah governorate in accordance with the variables of (job, academic qualification, years of experience and volunteer work). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على متطلبات الشراكة المجتمعية ومعوقات ممارستها من وجهة نظر المديرات والمعلمات بالمدارس الثانوية بمحافظة الخرمة وتوابعها. وبيان أثر متغيرات: الوظيفة، المؤهل العلمي، عدد سنوات الخبرة، العمل التطوعي، على وجهات نظر عينة الدراسة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي عن طريق تطبيق استبانة من ) 25 ( فقرة توزعت على جميع مجتمع الدراسة من المديرات والمعلمات بالمدارس الثانوية في محافظة الخرمة وتوابعها والبالغ عددهن 10 مديرات 140 معلمة 1435 ه. - للعام الدراس ي 1434 وأظهرت نتائج الدراسة أن متطلبات الشراكة المجتمعية من وجهة نظر المديرات والمعلمات بالمدارس الثانوية بمحافظة الخرمة وتوابعها جاءت بدرجة موافقة ) مرتفعة جدا( وأن معوقات الشراكة المجتمعية من وجهة نظر المديرات والمعلمات بالمدارس الثانوية بمحافظة الخرمة وتوابعها جاءت بدرجة موافقة ) ( مرتفعة جدا .كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة 0.05 ( بين وجهات نظر المديرات والمعلمات بالمدارس الثانوية بمحافظة الخرمة وتوابعها؛ تجاه متطلبات ومعوقات الشراكة ( لمتغيرات المجتمعية وفقا ؛ الوظيفة، المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، العمل التطوعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.N020319