دورية أكاديمية

أثر البراعة التسويقية في الأداء التنافسي للمنظمة: الدور المعدل لعدم التأكد البيئي ( دراسة ميدانية على شركات صناعة الملابس الجاهزة في محافظة القاهرة بمصر )

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر البراعة التسويقية في الأداء التنافسي للمنظمة: الدور المعدل لعدم التأكد البيئي ( دراسة ميدانية على شركات صناعة الملابس الجاهزة في محافظة القاهرة بمصر ) (Arabic)
Alternate Title: Impact of Marketing Ambidexterity and Moderating Role of Environmental Uncertainty on Organization's Competitive Performance: A Field Study. (English)
المؤلفون: سامح أحمد خاطر
المصدر: Arab Journal of Administrative Sciences; 2019, Vol. 26 Issue 2, p223-263, 41p
مصطلحات موضوعية: REGRESSION analysis, QUESTIONNAIRE design, AMBIDEXTERITY, STATISTICAL sampling, HYPOTHESIS
Abstract (English): Aim of the Paper: This paper aimed at testing the effect of marketing ambidexterity (MA) on organization's competitive performance by examining the moderating role of environmental uncertainty (EU). Study Design: The questionnaire was utilized to collect data about the research variables. Regression analysis was used to determine relationships between variables and testing Hypotheses. Sample and Data: The data were collected from 173 general managers representing a simple random sample of ready-made garment companies at Cairo Governorate, Egypt. Results: The findings indicated a positive significant impact of MA but a negative significant impact of EU on competitive performance, as well as a significant moderating impact of EU on the relationship between MA and competitive performance. Conclusion: The results of the study can enrich knowledge in the marketing field by responding to an organization’s concern about the impact of MA and EU on competitive performance. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف الدراسة: هدفت الدراسة إلى اختبار أثر البراعة التسويقية في الأداء التنافسي للمنظمة، مع تحليل الدور المعدل لعدم التأكد البيئي في هذه العلاقة. منهجية الدراسة: باستخدام قائمة الاستقصاء تم تجميع البيانات المتعلقة بالمتغيرات محل الدراسة، واعتمد على أسلوب الانحدار للتوصل إلى طبيعة العلاقات بين المتغيرات واختبار الفروض. البيانات وعينة الدراسة: جمعت البيانات من 173 مديرا عاما يمثلون عينة عشوائية بسيطة من مديري شركات صناعة الملابس الجاهزة بمحافظة القاهرة. نتائج الدراسة: أظهرت النتائج الأثر المعنوي الإيجابي للبراعة التسويقية، والأثر المعنوي السلبي لعدم التأكد البيئي في الأداء التنافسي، وكذا الدور المعدل المعنوي لعدم التأكد البيئي في العلاقة بين البراعة التسويقية والأداء التنافسي. الخاتمة: تسهم نتائج البحث في إثراء المعرفة في المجال التسويقي، كما توجه اهتمام المنظمات حول الآثار الإيجابية للبراعة التسويقية والآثار السلبية لعدم التأكد البيئي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal of Administrative Sciences is the property of Kuwait University, Academic Publication Council and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index