دورية أكاديمية

أثر استخدام است ا رتيجية الق ا رءة التعاونية في تحسين مها ا رت التذوق الأدبي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استخدام است ا رتيجية الق ا رءة التعاونية في تحسين مها ا رت التذوق الأدبي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي (Arabic)
Alternate Title: The Effect of Using Cooperative Reading Strategy in Improving Literary Taste of Tenth Grade Students. (English)
المؤلفون: نواف منصور العقيل
المصدر: Dirasat: Educational Sciences; 2019 Supplement 2, Vol. 46 Issue 1, p499-511, 13p
Abstract (English): This Study aimed at shedding light on the effect of using cooperative reading strategy in improving literary taste of tenth grade students. To achieve the aims of this study, two schools have been chosen within Wadi Al-seer Directorate in particular. One of them was males school while the other one was females school, each school included two groups: experimental and control. The total number of the study participants was 110 male and female student. The pre evaluation was applied on both of the experimental and control group, then the experimental group was taught according to the cooperative reading strategy while the control group according to the normal strategy. The experiment lasted for six weeks. The researcher then applied the post evaluation and the results indicated that there was a statistically significant difference between the average performance of the tenth graders literary taste skills test attributed to the teaching strategy for the experimental group . The results also showed a statically significant difference due to sex in favor of females, while there was no statically significant difference due to the interaction between the teaching strategy and the sex factor. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ا رسة التعرف إلى أثر استخدام است ا رتيجية الق ا رءة التعاونية في تحسين مها ا رت التذوق الأدبي لدى طلبة الصف العاشر الأساسي. ولتحقيق أهداف الد ا رسة، تم اختيار مدرستين ضمن مدارس مديرية تربية لواء وادي السير قصدي اً، إحداهما للإناث والأخرى للذكور، ضمت مدرسة الذكور شعبتين: تجريبية وضابطة، وضمت مدرسة الإناث شعبتين تجريبية وضابطة أيضاً، حيث تكون أف ا رد الد ا رسة من( 106 ) طلاب وطالبات، حيث تم تطبيق الاختبار القبلي على المجموعتين التجريبية والضابطة، ثم دُ رست المجموعة التجريبية وفق است ا رتيجية الق ا رءة التعاونية والضابطة وفق الاست ا رتيجية المعتادة، واستمرت التجربة لستة أسابيع. بعد ذلك طبق الباحث الاختبار البعدي، وقد أشارت النتائج إلى وجود فرق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي أداء طلبة الصف العاشر الأساسي في اختبار مها ا رت التذوق الأدبي يعزى إلى است ا رتيجية التدريس لصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت وجود فرق ذات دلالة إحصائية يُعزى للجنس لصالح الإناث، بينما لم يوجد فرق ذات دلالة إحصائية يُعزى للتفاعل بين است ا رتيجية التدريس والجنس. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Dirasat: Educational Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index