دورية أكاديمية

فاعلية استخدام العلاج بالرسم في التخفيف من الضغط النفس ي لدى عينة من طالبات المدارس الثانوية في لواء بني كنانة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية استخدام العلاج بالرسم في التخفيف من الضغط النفس ي لدى عينة من طالبات المدارس الثانوية في لواء بني كنانة (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of the Use of Painting Therapy in Alleviating the Psychological Pressure in the Eye of Secondary School Students in the BaniKenana Brigade. (English)
المؤلفون: تماره نصير
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2019, Vol. 6 Issue 2, p253-266, 14p
مصطلحات موضوعية: HIGH school girls, SECONDARY school students, PSYCHOLOGICAL stress, ART therapy, HIGH school students
Abstract (English): study aimed at identifying the effectiveness of the use of painting therapy in alleviating the psychological pressure in the eye of secondary school students in the Bani Kenana. The study used the semiexperimental method. The study sample consisted of (20) students who obtained a high degree in the scale The results showed that the level of psychological stress suffered by high school girls in Bani Kenana before the implementation of the therapeutic program with a high rating in the tool as a whole, and the level of psychological pressure suffered by students of secondary schools for girls in the Bani Kenana after applying The war And the results showed that the therapeutic program using the drawing used in the study has a positive effect in reducing the psychological stress experienced by students, and recommended the researcher to emphasize the importance of using art therapy in general and drawing in particular to alleviate the psychological pressure that Suffers from high school students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة التعرف إلى فاعلية استخدام العلاج بالرسم في التخفيف من الضغط النفس ي لدى عينة من طالبات المدارس الثانوية في لواء بني كنانة، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من ) 20 ( طالبة ممن حصلن على درجة مرتفعة في المقياس القبلي للضغط النفس ي، وأظهرت النتائج أن مستوى الضغوط النفسية التي يعاني منها طالبات المدارس الثانوية للبنات في لواء بني كنانة قبل تطبيق البرنامج العلاجي بدرجة تقييم مرتفعة في الأداة ككل، كما جاء مستوى الضغوط النفسية التي يعاني منها طالبات المدارس الثانوية للبنات في لواء بني كنانة بعد تطبيق البرنامج العلاجي بدرجة تقييم متوسطة في الأداة ككل، وأظهرت النتائج أن للبرنامج العلاجي باستخدام الرسم المستخدم في الدراسة له أثر إيجابي في التخفيف من الضغوط النفسية التي تعاني منها الطالبات، وأوصت الدراسة التأكيد على أهمية استخدام العلاج بالفن بشكل عام والرسم بشكل خاص للتخفيف من الضغوط النفسية التي يعاني منها طالبات المرحلة الثانوية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2019.6.2.7