دورية أكاديمية

بالجامعات السعودية )Shms( قابلية أعضاء هيئة التدريس لاستخدام منصة شمس

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: بالجامعات السعودية )Shms( قابلية أعضاء هيئة التدريس لاستخدام منصة شمس (Arabic)
Alternate Title: Faculty members' ability to use the Shms platform at Saudi universities. (English)
المؤلفون: أسماء علي الشمراني
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Nov2019, Vol. 3 Issue 28, p96-130, 35p
Abstract (English): The aim of the research is to determine the faculty members' ability to use the Shams platform. It aims to determine the relationship (expected performance, expected effort, social impact and available facilities) to the behavioral intent of the members' capacity based on the common theory of acceptance and use of technology. Using the descriptive analytical method, the research showed that there is a positive relationship between expected performance, expected effort, available facilities, and social influences in the behavioral intention. There are statistically significant differences between sex (males and females) and behavioral intent, while there are no statistically significant differences between age and experience on behavioral intent. The results showed some difficulties that hinder the use of the platform. It also explained some of the reasons why members had used the platform, some ways to encourage its use, and some suggestions were more acceptable. The research ends with some recommendations for future studies. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث إلى معرفة مدى قابلية أعضاء هيئة التدريس بالجامعات السعودية لاستخدام منصة شمس. ومعرفة علاقة )الأداء المتوقع، والجهد المتوقع، والتأثير الاجتماعي والتسهيلات المتاحة( بالنية السلوكية لقابلية الأعضاء بناء على النظرية الموحدة لقبول واستخدام التكنولوجيا. ستخدام المنهج الوصفي التحليلي وشارك في البحث ُ ا 153 عضو من 15 جامعة سعودية، استخدم الاستبيان كأداة لجمع البيانات، وتكون من المحاور الخمس التابعة للنظرية. ظهرت النتائج بأنه توجد علاقة موجبة بين )الأداء المتوقع، الجهد المتوقع، التسهيلات المتاحة، والتأثيرات الاجتماعية( بالنية السلوكية. وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنس )الذكور والإناث( والنية السلوكية، بينما لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين العمر والخبرة على النية السلوكية. أظهرت النتائج بعض الصعوبات التي تعيق استخدام المنصة. كما وضحت بعض الأسباب التي دعت الأعضاء لاستخدام المنصة، وبعض الطرق التي تشجع على استخدامها، وبعض الاقتراحات تزيد من تقبلها. يختم البحث بذكر بعض التوصيات والمقترحات للدراسات المستقبلية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.A080219