دورية أكاديمية

العولمة وأثرىا عمى النشاط التسويقي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: العولمة وأثرىا عمى النشاط التسويقي. (Arabic)
المؤلفون: الدكتور مصطفى سع, الدكتور إياد عبد, االستاذ الدكتور
المصدر: Journal of Baghdad College of Economic Sciences University; 2019, Issue 58, p1-26, 25p
مصطلحات موضوعية: MARKETING strategy, INTERNATIONAL markets, ECONOMIC impact, STATISTICAL sampling, INTERNATIONAL trade
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): The present study aimed to identify the extent of the impact of globalization on the marketing activities of international companies operating in Jordan. In order to achieve the objectives of the study it has been a simple random sample of the study population consisting of 351 multinational companies operating selection on the basis of ease of access to them and under certain conditions, and the rate of recovery of questionnaires (86%). The results of the study indicate the existence of that integration and economic conglomerates impact on the marketing activities of foreign companies investing in Jordan, and economic integration capability explanatory and is the largest among the variables of the study the amount of approximately 41%. The study recommended the need to adopt a multinational operating in Jordan international companies an effective marketing strategies affect the decisions on technological development and technical. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ىدفت الدراسة الحالية إلى التعرؼ عمى مدى تأثير العولمة عمى األنشطة التسويقية لمشركات الدولية العاممة في األردف وذلؾ مف خالؿ دراسة متغيرات ) انخفاض القيود و التسييالت المقدمة ، التطور التكنولوجي ، التكامؿ والتكتالت االقتصادية ( . و مف أجؿ تحقيؽ أىداؼ الدراسة فقد تـ إختيار عينة عشوائية بسيطة مف مجتمع الدراسة المكوف مف )153 ) شركة عاممة متعددة الجنسيات وذلؾ عمى أساس السيولة في الوصوؿ إلييـ وضمف شروط محددة، وكانت بنسبة إسترداد اإلستبانات )68. )% كما و تـ إستخداـ برنامج spss وذلؾ لمعرفة نتائج الفرضيات ، وكانت نتائج الدراسة تشير إلى وجود أف لمتكامؿ و التكتالت اإلقتصادية أثر في االنشطة التسويقية لمشركات األجنبية المستثمرة في األردف ، و لمتكامؿ االقتصادي قدرة تفسيرية و ىي األكبر بيف متغيرات الدراسة مقدارىا مايقارب 13 . %أوصت الدراسة إلى ضرورة تبنى الشركات الدولية متعددة الجنسيات العاممة في األردف استراتيجيات تسويقية فعالة تؤثر عمى القرارات الخاصة بالتطور التكنولوجي والتقني . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Baghdad College of Economic Sciences University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index