دورية أكاديمية

تصميم تعليمي - تعلمي في التحصيل والدافعية لدى طالبات المرحلة الإعدادية نحو مادة التربية الفنية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تصميم تعليمي - تعلمي في التحصيل والدافعية لدى طالبات المرحلة الإعدادية نحو مادة التربية الفنية (Arabic)
Alternate Title: Educational -Learning Design in the Achievement and Motivation of Students in the High School towards Art Education. (English)
المؤلفون: كنعان غضبان حبيب
المصدر: Al-Academy; 2019, Issue 91, p171-186, 16p
Abstract (English): The present study aimed at ((building an educational -learning design based on the theory of Merrill in (CDT) and measuring the effectiveness of this design in the motivation and achievement of the high school fifth grade students to art education in the subject of the history of modern art)). The research community is made of fifth grade preparatory students in the secondary school of Umm Ayman in the Directorate of Education of Baghdad / Ar-Rusafa in a simple random way. The study sample (58 students) was chosen from section (e) to study according to Merrill theory (CDT) and section (d) to study according to the traditional way. The pilot design of the control and experimental equivalent groups that have partial control in the post-test was selected. Teaching plans according to Merrill theory (CDT) and teaching plans in the traditional way were prepared. In addition, multiple choice achievement tests and a learning motivation scale were prepared for this purpose. The researcher used a number of statistical methods suitable for this study. The results showed that the experimental group, which was taught according to the Merrill theory (CDT), was superior in learning and achievement motivation to the control group which was taught in the traditional way. The researcher, in light of the results, made a number of recommendations and suggestions for this study. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الدراسة الحالية )) بناء تصميم تعليمي تعلمي معد على وفق نظرية مي رل في فاعلية هذا التصميم في الدافعية والتحصيل لدى طالبات الصف الخامس الإعدادي نحو مادة التربية الفنية في موضوع تاريخ الفن الحديث (( . تكون مجتمع البحث من طالبات الصف الخامس الإعدادي في ثانوية ام ايمن التابعة لمديرية تربية بغداد /الرصافة، وبالطريقة العشوائية البسيطة ،تم سحب عينة الدراسة من شعبة )و( لتدرس على وفق وشعبة)د( لتدرس بالطريقة التقليدية وبمعدل ) 58 ( طالبة. )CDT( نظرية ميرل تم اختيار التصميم التجريبي للمجموعات المتكافئة التجريبية والضابطة ذوات الضبط الجزئي في وخطط تدريسية بالطريقة )CDT( الاختبار البعدي، وقد تم إعداد خطط تدريسية على وفق نظرية ميرل التقليدية، فضلا عن ذلك تم إعداد اختبارات تحصيلية من نوع الاختيار من متعدد ومقياس دافعية التعلم الذي اعد لهذا الغرض وقد تم استخدام الباحث عدد من الوسائل الإحصائية المناسبة لهذه الدراسة. ظهرت النتائج عن تفوق المجموعة التجريبية في دافعية التعلم والتحصيل التي درست على وفق نظرية على المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية وفي ضوء النتائج وضع الباحث عدد من )CDT( ميرل التوصيات والمقترحات المناسبة لهذه الدراسة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Academy is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index