دورية أكاديمية

بعض صعوبات تعلم النحو عند الطلاب - الأسباب والحلول

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: بعض صعوبات تعلم النحو عند الطلاب - الأسباب والحلول (Arabic)
Alternate Title: Some Difficulties Encountered by Students in Learning Arabic Grammar. (English)
المؤلفون: جمال محمد سعيد حم, أستاذ النحو والصرف المساعد
المصدر: Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences; 2019, Issue 45, p106-125, 20p
مصطلحات موضوعية: FUNCTIONAL discourse grammar, ARABIC language, COLLEGE students, LEARNING problems, HADITH
Abstract (English): This study aims to state the difficulties of learning Arabic grammar which are encountered by pretertiary students and tertiary students who are non-Arabic specialists. It also aims to diagnose the causes of these learning difficulties and overcome them and suggest some solutions. In addition to that, the study is expected to develop the linguistic skills among the university students who are not specialized in Arabic Language. It is also supposed to promote the students’ capabilities to fulfill their jobs in their professional lives properly according to their various specializations.The method adopted in this study is descriptive and analytic. The study came out with the following major findings: 1- Students face a lot of difficulties and problems in learning Arabic grammar which make the language hard to understand. This leads to complaints against the language and demotivation to learn it. 2-There is a great gap between what non-Arabic specialists study and their actual linguistic needs in their professional lives after graduation. They need syllabi to develop their skills in reading the Quran, employing punctuation and spelling rules, presenting speeches and studying Prophetic sayings (Hadith). 3-Functional grammar is one of the most successful theories; it is appropriate for teaching and learning Arabic grammar. It is also important to update Arabic teaching methods. This is because functional grammar aims at reinforcing skills to be performed by students correctly. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الد ا رسة إلى بيان بعض صعوبات تعلم النحو العربي وعواملها لدى طلب مدارس التعليم العام)أسا س - ثانوي( وطلب الجامعات غير المختصين في اللغة العربية، كما تهدف إلى تشخيص أسباب هذه الصعوبات، وتذليلها، واقت ا رح حلول للمشكلت التي تواجههم، حتى يسهل فهمهم واستيعابهم للنحو العربي؛ وبالإضافة إلى ذلك فالد ا رسة تعمل على تنمية المها ا رت اللغوية لطلب الجامعات غير المختصين في اللغة العربية، ورفع قد ا رتهم للقيام بواجباتهم على الوجه الأمثل في حياتهم المهنية حسب تخصصاتهم المختلفة . والمنهج المتبع في الد ا رسة هو المنهج الوصفي التحليلي، وقد خلصت الد ا رسة إلى العديد من النتائج، التي من أهمها : 1. يواجه الطلب صعوبات ومشكلت جمة في تعلم مادة النحو العربي؛ وذلك يُص عب عليهم فهم اللغة العربية؛ فتظهر الشكوى من العربية، ويكثر النفور منها وعدم الرغبة في تعلمها . 2. هنالك مساحة واسعة بين ما يدرسه طلب الجامعات غير المختصين في اللغة العربية وما يحتاجونه فعليًّا عند ممارسة حياتهم المهنية في تخصصاتهم المختلفة، فهم يحتاجون إلى مقر ا رت تنمي مها ا رتهم في تل وة القرآن الكريم، وتوظيف علمات الترقيم وقواعد الإملء، وإلقاء الخطب ود ا رسة الأحاديث. 3. نظرية النحو الوظيفي من أنجع النظريات، فهي ملئمة لتعليم وتدريس النحو العربي، ومهمة لتجديد طريقة تدريسه؛ لأنَّ النحو الوظيفي يسعى لتمكين المها ا رت وأدائها بالصورة الصحيحة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Basic Education College Magazine For Educational & Humanities Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index