دورية أكاديمية

فاعليّة برنامج مقترح قائم على نحو النص في تنمية مهارات التَّفكير النّحوي وخفض قلق الإعراب لدى طلاب قسم اللغة العربية بجامعة الطائف

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعليّة برنامج مقترح قائم على نحو النص في تنمية مهارات التَّفكير النّحوي وخفض قلق الإعراب لدى طلاب قسم اللغة العربية بجامعة الطائف (Arabic)
Alternate Title: Effectiveness of a proposed program based on text grammar in developing grammatical thinking skills and reducing the anxiety of parsing among students of the Department of Arabic Language at Taif University. (English)
المؤلفون: فواز بن صالح السلمي
المصدر: Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences; 2018, Vol. 9 Issue 1, p59-109, 51p
Abstract (English): The research aimed at verifying the effectiveness of a proposed program based on text grammar in developing grammatical thinking skills and reducing the anxiety of parsing among students of the Department of Arabic Language at Taif University. The sample comprised (29) randomly-selected students of the fourth year. In order to achieve the previous purpose, the researcher prepared a test to measure the grammatical thinking skills. He also prepared a measure of anxiety of parsing, and prepared a proposed program based on text grammar which was applied on the research sample. The results of the study showed that there were statistically significant differences between the pre and post measurements in developing grammatical thinking skills and reducing the anxiety of parsing in favor of the post measurement attributed to the proposed program based on text grammar. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدف البحث التّحقق من فاعلية برنامج مقرح قائم على نحو النص في تنمية مهارات التفكر النحوي، وخفض قلق الإعراب لدى طاب قسم اللغة العربية بجامعة الطائف. وتكونت عيّنة البحث من 29 ( طالباً من طاب السنة الرابعة، تمَّ اختيارُهم بالطريقة العشوائية. وفي سبيل تحقيق الهدف السابق ( أعدّ الباحث اختباراً لقياس مهارات التفكر النحوي، كما أعدّ مقياساً في قلق الإعراب، وأعدّ برنامجاً مقترحاً قائماً على نحو النص، طبّقه على عينة البحث، وأظهرت نتائج الدراسة وجودَ فروقٍ، ذاتِ دلالةٍ إحصائية بن القياسن القبلي والبعدي في تنمية مهارات التفكر النحوي، وخفض قلق الإعراب لصالح القياس البعدي تُعزَى للبرنامج المقرح القائم على نحو النّصّ. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index