دورية أكاديمية

درجة استخدام معلمي مادة العلوم في المرحلة الابتدائية لدليل المعلم وحقيبة المعلم للأذشحله اوحعفيه والتقويم

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: درجة استخدام معلمي مادة العلوم في المرحلة الابتدائية لدليل المعلم وحقيبة المعلم للأذشحله اوحعفيه والتقويم (Arabic)
Alternate Title: Utilization Degree of Elementary Science Teacher's Guide Book and Bag for Class Activities and Evaluation. (English)
المؤلفون: إبراهيم بن عايض الرشيدي, فهد بن سليمان الشايع
المصدر: Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences; 2019, Issue 2, p201-222, 22p
Abstract (English): The project of "Developing Mathematics and Natural Sciences in general Education", performed by the Saudi Arabia Ministry of Education, is one of the pioneering projects in its field. "Teacher's Guide" and "Teacher's Bag for Class Activities and Evaluation" are valuable products of this project that should help science teachers in planning and executing lessons especially in the elementary level. This study aimed to determine the degree of teacher's guide and bag utilization in the elementary stage and its obstacles using the questionnaire prepared for this purpose. The questionnaire was applied on a sample of one hundred teachers in Riyadh city. The results indicated that the degree of using the teacher's guide was at an "intermediate degree", while the teacher's bag was at a "weak degree". There was not statistically significant difference between teachers' usage of the guide and the bag due to experience or training courses variables. However, there were statistically significant differences due to the acquirement of a private copy of the teacher's guide or bag. In addition, the results showed that teachers face high and intermediate degree obstacles that limit their usage of the bag and the guide. The main obstacles were; "unavailability of teaching aids and infrastructure to execute the suggested activities", "the guide is too ideal and does not comply with real life class situation including students number or class limited duration", "the scheduled curriculum timetable is not enough to apply the teacher guide the instructions", and "the number of teacher's bag at the school is insufficient". This research offered many recommendations including mainly providing enough copies of teacher's guides and class activities bags. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الذي تنفذه وزارة التربية والتعليم بالمملكة العربية » تطوير الرياضيات والعلوم الطبيعية في التعليم العام « يعد مروع من أهم منتجات » حقيبة المعلم للأنشطة الصفية والتقويم « و » دليل المعلم « السعودية، من المشاريع الريادية في مجاله. ويعد هذا المروع، لما لها من أهمية في مساعدة المعلم في تخطيط وتنفيذ الدروس، وخاصة في المرحلة الابتدائية. وهدف هذا البحث إلى تحديد درجة استخدام معلمي مادة العلوم في المرحلة الابتدائية لدليل وحقيبة المعلم، والمعوقات التي تحد من استخدامهم ) لها، وذلك باستخدام استبانة محكمة من قبل عدة محكمن أعدت لهذا الغرض، وطبقت الاستبانة عى عينة بلغت ) 100 معلم في مدينة الرياض. .» بدرجة ضعيفة « ولحقيبة المعلم ،» بدرجة متوسطة « وقد أظهرت نتائج البحث أن استخدام المعلمن لدليل المعلم كان وبينت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائيا بن استخدام المعلمن للدليل والحقيبة تبعاً لمتغري الخرة والدورات التدريبية. في حن وجدت فروق دالة إحصائيا لصالح امتاك نسخة خاصة من دليل المعلم، ومن حقيبة المعلم. كا أظهرت نتائج البحث أن المعلمن يواجهون معوقات تحدهم من استخدام الدليل والحقيبة، وتراوح بن الدرجة العالية والمتوسطة، وكان الدليل مثالي ولا « و ،» عدم توفر الوسائل التعليمية والبنية التحتية لتنفيذ الأنشطة المقترحة في الدليل « : أكثر تلك المعوقات الخطة الزمنية للمقرر لا تكفي لتطبيق إرشادات دليل « و ،» يراعي طبيعة الفصل مثل: عدد الطاب، ومحدودية الوقت للحصة وقدم البحث في نهايته عدداً من التوصيات، وأبرزها ضرورة .» عدم توفر عدد كافٍ من حقيبة المعلم في المدرسة « و ،» المعلم توفر نسخ كافية من دليل والحقيبة لمعلم العلوم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Scientific Journal of King Faisal University, Humanities & Management Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index