دورية أكاديمية

الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في ضوء مدخل التكامل بين العلوم والتقنية STEM والهندسة والرياضيات

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في ضوء مدخل التكامل بين العلوم والتقنية STEM والهندسة والرياضيات (Arabic)
Alternate Title: The training needs of mathematics teachers in light of the Integrative Approach between science, technology, engineering and mathematics (STEM). (English)
المؤلفون: محمد بن عيسى شنان الصلاحي
المصدر: Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences; 2019, Vol. 11 Issue 1, p1-26, 26p
Abstract (English): This study aimed mainly at investigating the training needs of mathematics teachers in the light of the Integrative Approach between science, mathematics, technology and engineering (STEM). To achieve the aim of the study, the researcher applied the descriptive methodology and a questionnaire was used as the instrument of the study which consisted of (20) items distributed among (3) domains. The size of the samples was (77) teachers who were chosen randomly. The study revealed that List of teaching practices in the light of the Integrative Approach between science, technology, engineering and mathematics (STEM) and the training needs of mathematics teachers in the light of the Integrative Approach (STEM) were very high. Also, the study revealed that there were no statistically significant differences between the sample of the study due to the variable of the educational qualification and the years of service and the number of training programs that the teacher attended and the stage (elementary, Intermediate or secondary) that the teacher teaches in. In the light of the results, the researcher recommended that it is necessary for the teachers to know this approach in educational society and provide specialized programs in teaching practices in the light of the Integrative Approach (STEM). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في ضوء مدخل التكامل بين العلوم وذلك من خلال استطلاع وجهة نظر عينة من معلمي الرياضيات بمحافظة ،STEM والتقنية والهندسة والرياضيات الليث بلغ عددهم ) 77 ( معلمًا تم اختيارهم بصورة عشوائية، ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء استبانة تكونت في صورتها النهائية من ) 20 ( فقرة توزعت على ) 3( مجالات رئيسة، وقد توصلت الدراسة إلى قائمة بالممارسات التدريسية في ضوء كما توصلت إلى أن الاحتياج التدريبي لمعلمي ، STEM مدخل التكامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات كان بدرجة عالية، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفرد عينة STEM الرياضيات في ضوء مدخل التكامل الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخدمة وعدد البرامج التدريبية التي التحق بها المعلم والمرحلة الدراسية التي يدرس فيها. وأوصت في المجتمعات التعليمية وتقديم برامج متخصصة بالممارسات التدريسية في ضوئه. STEM الدراسة بضرورة التعريف بمدخل [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Umm Al-Qura University Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index