دورية أكاديمية

تصور مقترح لتيسير حفظ الآيات القرآنية وتثبيتها في ضوء نظرية مستويات معالجة المعلومات )سورة الحديد أنموذجًا(

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تصور مقترح لتيسير حفظ الآيات القرآنية وتثبيتها في ضوء نظرية مستويات معالجة المعلومات )سورة الحديد أنموذجًا( (Arabic)
Alternate Title: Imagine a Proposal to Ease Holy Quran Memorizing and Retaining based on Information Processing Theory (Surat Al Hadid as an Example). (English)
المؤلفون: إلهام يحيى حسين العلوي, سعاد سعيد علي الدغيشية, عبد العزيز هادي صالح أبو رجيلة
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Feb2020, Vol. 4 Issue 8, p1-20, 20p
Abstract (English): This study aims to design a new theoretical framework to help the Holy Quran memorizers not only to memories the verses but also to retain them. This design goes in accordance with the new perspective of data processing which points to the fact that profound data processing has a great impact on remembering the verses through three major ways: Keyword Method as a code for the word to be remembered, Colour as a way to recall information as evident by a number of research studies and Story Strategy as a way to enable recalling of verses by linking the words to be remembered with an innovative story with reference to the science of event; Surat Al Hadid as an example. In order to prove the effectiveness of this proposal, a descriptive analysis and semi experimental study was conducted on a sample of Holy Quran Circle students ‘Halaqah’. 80 male and female students were divided into four groups, two experimental groups and two controlled groups. The findings of the study have demonstrated positive effect of the proposed model in ease of memorizing verses of the Holy Quran. The results show that there is a significant difference between male and female in goodness of their hafiz for favor of male group. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت هذه الدراسة إلى تضميم إطار نظري جديد لمساعدة حفخنة القرآن الكريم على حغظ الايات القرآنية وتثبيها، يتفق مع المنظور الجديد لمعالجة المعلومات، الذي يشير إلى أى عمق المعالجة للمعلومات سيكون له الأثر الكبير في تنكر الآيات، وذلك باستعمال الكلمة المفتاحية (Keyword Method) كيرمير للكلمة المراد تنكرها، واستعمال الآلوان (colors) التي تساعد عاى تنكر المعلومات حسب ما أشارت إليه العديد من الدراسات السابقة، كذلك استعمال اسزاتيجية القحهة (Story) وهني من معينات التنكر الني تقوم على ربط الكلمات المراد تنكرها بقحبة مبتكرة بالاستعانة بعلهم المناسبة، ولتحقيق هدف الدراسة تهم استخدام المنهج الوهبني التحليلي والمنهج شبه ١لتجرآبي، حيث تم وصبف ١لذظدات والدراسات السابقة في معينات التنكر (الكلمة المفتاحية. الألوان، القحبة)، وتحليلها ومن ثم تحبميم إطار نظري جديد وتطبيقه عاى سورة الحديد نمونجا للدراسة، ومن ثحم تهم تجريبه على عينة من طلاب مؤسسة إتقان لتعليحم القرآن الكريم بلغ عددهم (80) طالبا وطالبة. تحم تقسيمهم على أربع مجموعات، مجموعتان تجريبيتان والأخريان خبابطتان، وأظهرت نتائج الدراسة فاعلية استعمال الإطار النظري الجديد في تسهيل حغظ الايات القعرآنية، كما أثبتت نتائج الدراسة وجود فروق نات دلالة إححبائية لحهالح الإناث في المجموعة ٠لتجربية، ووجود فروق نات دلالة إحصهائية لحبالح الذكور في المجموعة الضابطة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.E290919