دورية أكاديمية

معيقات الاشراف التربوي التي تواجه المشرفين التربويين في مديريات التربية والتعليم في جنوب المملكة الأردنية الهاشمية من وجهة نظرهم

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: معيقات الاشراف التربوي التي تواجه المشرفين التربويين في مديريات التربية والتعليم في جنوب المملكة الأردنية الهاشمية من وجهة نظرهم (Arabic)
Alternate Title: The obstacles of educational supervision facing educational supervisors in the directorates of education in the south of the Hashemite Kingdom of Jordan from their point of view. (English)
المؤلفون: سحر ذياب سلمان غنيم
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Mar2020, Vol. 4 Issue 10, p1-18, 18p
Abstract (English): The aim of this study was to uncover the administrative and technical supervisory constraints of the educational supervisors in the directorates of education in southern Jordan from their point of view. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive method. The questionnaire was distributed to a sample of (75) supervisors, representing (%77) of the study population, and using the statistical program (spss). A total average of (4.16), and at the level of the two axes; the axis of administrative obstacles got an average of( 4.24) followed by the axis of physical obstacles, with an average (4.09) and all (high), and the results showed that there are no statistically significant differences between Educational supervisors looked at physical and administrative constraints, and in the light of the results were presented The religion of recommendations and proposals to overcome the obstacles facing the supervisors' directorates of education in the south, and all directorates of the Kingdom. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن المعوقات الإشرافية الإدارية والفنية لدى المشرفين التربويين في مديريات التربية والتعليم في جنوب الأردن من وجهة نظرهم. ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتمثلت أداة الدراسة في استبانة تم توزيعها على عينة من ) 75 ( ومشرفة ،) spss( مشرفا ، يمثلون ما نسبته ) 77 %( من مجتمع الدراسة، وباستخدام البرنامج الإحصائي أظهرت نتائج الدراسة أن الدرجة الكلية للمعوقات قد حصل على متوسط كلي ) 4.16 من 5(، وعلى مستوى المحورين؛ فقد حصل محور المعوقات الإدارية على متوسط حسابي ( 4.24 ( ويليه محور المعوقات الفنية، بمتوسط ) 4.09 ( وجميعها بدرجة )مرتفعة(، وأظهرت النتائج بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المشرفين التربويين في المعوقات الفنية والإدارية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.S131019