دورية أكاديمية

البيئة الجامعية وعلاقتها بالمهارات الحياتية لدى طالبات كلية التربية بجامعة طيبة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: البيئة الجامعية وعلاقتها بالمهارات الحياتية لدى طالبات كلية التربية بجامعة طيبة (Arabic)
Alternate Title: University Environment and Its Relationship to The Life Skills Among Female Students at The Faculty of Education in Taibah University. (English)
المؤلفون: منال مبارك هلابي
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Mar2020, Vol. 4 Issue 10, p193-234, 42p
Abstract (English): This study aimed at identifying the physical and human Constituents for university environment as seen by female students, determining the relationship between the university environment and life skills, and identifying the differences between university environment and life skills according to the following variables: academic specialization and academic level. The sample of the study consisted of 181 female students, 146 were from special education department and 35 female students from art education department, the researcher applied the descriptive analytical approach. To achieve the goal of the study the researcher prepared a questionnaire for university environment consisted of 19 fields and a questionnaire for life skills included 5 skills Prepared Alrabani (2008). The following statistical treatments were applied: arithmetic means, standard deviation, T- test, one- way Anova, Scheffe test, the findings of the study indicated the following results: there is a highly significant correlation between mean of the grades of university environment questionnaire and life skills questionnaire, there is no significant differences attributed to the academic specialization between the mean of the grades of the university environment questionnaire except one field "the central library", there are significant differences attributed to the academic level on some fields of the university environment questionnaire, there are no significant differences between the grades of the life skills questionnaire. In light of these findings the researcher proposed some recommendations and suggestions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على المقومات البشرية والمادية للبيئة الجامعية كما تراها طالبات الجامعة، وتحديد العلاقة بين لاختلاف التخصص الدراس ي البيئة الجامعية والمهارات الحياتية والكشف عن الاختلافات بين البيئة الجامعية والمهارات الحياتية وفقا والمستوى الدراس ي. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي الارتباطي، واعدت استبانة خاصة بالبيئة الجامعية تكونت من ) 19 ( محور واستخدمت استبانة خاصة بالمهارات الحياتية من إعداد أحمد الربعاني ) 2008 (. وتكونت عينة الدراسة من ) 181 ( طالبة من طالبات جامعة طيبة على النحو التالي: ) 146 ( طالبة من طالبات التربية الخاصة، و ) 35 ( طالبة من طالبات التربية الفنية، وتم معالجة البيانات تم إحصائيا استخدام: المتوسطات الحسابية – الانحراف المعياري – اختبار "ت" – تحليل التباين الأحادي – اختبار شيفيه. وأظهرت النتائج وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات الطالبات على استبانة البيئة الجامعية واستبانة المهارات الحياتية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمتغير التخصص بين متوسط درجات الطالبات على استبانة البيئة الجامعية باستثناء محور المكتبة المركزية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات طالبات الجامعة على استبانة البيئة عزى لمتغير المستوى الدراس ي في بعض المحاور الجامعية ت ، في حين لم تكن هناك أ بين متوسط درجات الطالبات ي فروق دالة إحصائيا على است عزى للمتغيرين السابقين بانة المهارات الحياتية ت )التخصص الدراس ي – المستوى الدراس ي(. من التوصيات والمقترحات ذات الصلة بموضوع الدراسة. وفي ضوء تلك النتائج قدمت الباحثة عددا [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.M240919