دورية أكاديمية

فاعلية برنامج تدريبي لخفض شدة التأتأة لدى طلاب المرحلة الأساسية في مدارس محافظة عجلون

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية برنامج تدريبي لخفض شدة التأتأة لدى طلاب المرحلة الأساسية في مدارس محافظة عجلون (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of a training program to reduce stuttering intensity among primary school students in Ajloun schools. (English)
المؤلفون: براء عزام علي القواقنة
المصدر: Journal of Educational & Psychological Sciences; Apr2020, Vol. 4 Issue 14, p41-54, 14p
Abstract (English): The study aimed to reveal the effectiveness of a training program to reduce stuttering disorders in primary school students in Ajloun schools in Jordan. Five dimensions of stuttering disorders were identified. Third grade students in Ajloun Elementary Boys School were distributed equally to experimental and control group. Ij study, there is statistically significant in all disorders of the dimensions of stuttering in the third grade primary students are differences in the two measurements prior and subsequent to the performance of the control and experimental groups students due to the training program used in the study, for the experimental group, which underwent a program to reduce the severity of stuttering students. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي لخفض اضطرابات التأتأة لدى طلاب المرحلة الأساسية في مدارس محافظة عجلون في الأردن، وتم تحديد خمس أبعاد لاضطرابات التأتأة، استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي عن طريق تطبيق البرنامج ومقياس شدة التأتأة على عينة تكونت من ) 20 من طلاب الصف الثالث الأساس ي في مدرسة عجل و ( طالبا ن الأساسية للبنين، تم توزيعهم بالتساوي إلى مجموعة تجريبية وضابطة، طبق الباحث مقياس شدة التأتأة قبل تطبيق البرنامج، وبعد الانتهاء من تطبيق البرنامج التدريبي على طلاب المجموعة التجريبية، تم تطبيق المقياس على أفراد الدراسة، أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جميع أبعاد اضطرابات التأتأة لدى طلاب الصف الثالث الاساس ي في القياسين القبلي والبعدي لأداء طلاب المجموعتين الضابطة والتجريبية تعزى إلى البرنامج التدريبي المستخدم في الدراسة، لصالح طلاب المجموعة التجريبية التي خضعت لبرنامج خفض شدة التأتأة، واستنادا للنتائج تم تقديم جملة من التوصيات والمقترحات لخفض اضطرابات التأتأة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223399
DOI:10.26389/AJSRP.B011219