دورية أكاديمية

الإشارة الجسدية في الحديث النبويشريفدراسة في أساليب التوظيف )سنن الترمذيإنموذ

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الإشارة الجسدية في الحديث النبويشريفدراسة في أساليب التوظيف )سنن الترمذيإنموذ (Arabic)
المؤلفون: م. د. علي نهاد
المصدر: Journal of The Iraqi University; 2019, Vol. 45 Issue 1, p190-201, 12p
مصطلحات موضوعية: FACIAL expression, BODY movement, INDIVIDUAL differences, REFERENCE sources, HADITH, SMILING
People: MUHAMMAD, Prophet, d. 632
Abstract (English): He (peace be upon him) choose what suits the positions, so varied methods and methods of education as (peace be upon him) takes into account the individual differences between his companions, we find (peace be upon him) uses several ways in the education of his companions taking into account their small and large Using the best methods, including signs that were often singing for pronunciation, was (peace be upon him) was aware of these signs in the hearts of his companions. Therefore, his year (peace be upon him) was full of these signals and movements, which had a clear impact in education . Therefore, our choice of this subject (physical reference in the Hadith - study methods of employment - (Sunan al-Tirmidhi a model)), a study because of its clear impact in recent studies, which relates to the educational approach of the Prophet (peace be upon him), has necessitated The nature of the topic divided by the introduction and several axes : Introduction: The importance of the topic and its themes . The first axis: what is the signal . The second axis: the importance of reference in the Sunnah . The third axis: the physical signal in Sunan Tirmidhi, and in it :- First , use facial expressions to signify love and anger . Second: the use of fingers and functions . Third: smiling and laughter. Fourth: the movements of the body function of love. We concluded the research with a conclusion in which I recorded the most important results we have reached, as well as a list of sources and references, hoping from God Almighty. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ما يناسب المواقف، لذلك تنوعت أساليبه وطرقهُ في التعليم إذ كان )( كان النبي محمد يستخدم طرق عدة في تعليم أصحابه م ا رعياً في ذلك صغيرهم وكبيرهم مستخدماً في ذلك أفضل الأساليب من بينها الإشا ا رت التي )( نجده ا زخرة بهذه )( يدرك ما لهذه الإشا ا رت في نفوس أصحابه. لذلك كانت سنته )( كانت تغني في كثير من الأحيان عن النطق، فكان الإشا ا رت والحركات التي كانت لها الأثر الواضح في التربية والتعليم. وعليه كان اختيارنا لهذا الموضوع )الإشارة الجسدية في الحديث النبوي الشريف- د ا رسة أساليب التوظيف- )سنن الترمذي إنموذجاً((، د ا رسة لما لها من أثر واضح في الد ا رسات الحديثة والتي تخص النهج التربوي وقد اقتضت طبيعة الموضوع تقسيمه على مقدمة ومحاور عدة: ،)( الذي سار عليه النبي - المقدمة: أهمية الموضوع ومحاوره. - المحور الأول: ماهية الإشارة. - المحور الثاني: أهمية الاشارة في السنة النبوية. - المحور الثالث: الإشارة الجسدية في سنن الترمذي، وفيه:- أولاً: استخدام تعابير الوجه للدلالة على الحب والغضب. ثانياً: استخدام أصابع اليد ووظائفها. ثالثاً: التبسم والضحك. ا ربعاً: حركات الجسم الدالة على الحب. وختمنا البحث بخاتمة سجلت فيها أهم النتائج التي توصلنا إليها ، فضلاً عن قائمة بالمصادر والم ا رجع، ا رجياً من الله تعالى التوفيق [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of The Iraqi University is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index