دورية أكاديمية

المسرحية المقروءة بين النص و العرض المسرحي

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المسرحية المقروءة بين النص و العرض المسرحي (Arabic)
Alternate Title: Closet Play between the text and the Theatrical performance. (English)
المؤلفون: أديب علوان كاظم
المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2020, Vol. 10 Issue 1, p333-372, 40p
مصطلحات موضوعية: DRAMATIC structure, ARTISTIC style, CONTEMPLATION, DRAMATISTS, CLOTHES closets
Abstract (English): The closet play has gained a considerable significance by the literary writers in general and the playwrights in particular. It has become appealing to them so they have tried this sort of writing because it possesses a stylistic structure that needs depth, contemplation and review. It also enables the playwrights to move with their events, imagination, and ideas without the restriction or precaution of the performing system and its Aristotelian conditions which are considered by some specialists a completing, inseparable part of the dramatic structure. It is no wonder then that we come across such a sort of writing in its dialogic style and artistic features which are away from the domination of the dramatic text writing pre-made for the dramatic performance. This phenomenon has its specific attributes in the developing way of the dramatic text in both the universal and Arabic dimensions. Thus, it requires studying and searching for its roots, rise, naming, and problems and then shedding light upon the possibility of performing it due to the development of the dramatic direction; in addition to the development of the dramatic, poetic writing styles resulting from modernism and postmodernism. This is what attracts the researcher's great attention to this sort of plays; their popularity and importance in the history of dramatic text and structure. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): احتلت المسرحية المقروءة مكانة مهمة لدى كتًاب النص الأدبي عموماً و كتًاب النص المسرحي خصوصاً، حتى باتت مصدر جذب لهم إذ حرص بعضهم على تدشين هذا الن وع من الكتابة بسبب ما تمتلكه من خصيصة أسلوبية ذات بنيه ق ا رئيه عميقة تدعو الى التأمل والم ا رجعة وتتيح لكتابها التنقل بأحداثهم وخيالهم وأفكارهم دون حذر أو قيد من منظومة العرض واشت ا رطاتها الأرسطية التي عدها البعض مكملا أساسيا لبنية النص المسرحي بل حتى لا تنفصل عنها، فلا ريب من ان نلمح هذا الن وع من الكتابة بصوغه الح واري و خصائصه الفنية المن ا زحة عن هيمنة كتابة النص المسرحي المعد سلفاً للعرض المسرحي ، كظ اهرة امتلكت خصوصيتها في سلم تطور مدونة النص المسرحي عبر مسرد ها العالمي والعربي على حدٍ سواء فهي بذلك تستدعي التوقف والد ا رسة للبحث في جذورها ونشأتها وتسميتها واشكاليتها ومن ثم تسليط الضوء على إمكانية عرضها في ظل التطور الحاصل لعملية الإخ ا رج المسرحي فضلا عن تطور الأساليب الكتابية للنص المسرحي وشعريته التي أفرزتها توجهات الحداثة وما بعد الحداثة . هذا مما شكل توجيه عناية الباحث الى مثل هذا الن وع من المسرحيات بما يتناسب ودرجة ش يوع أهميتها في تأريخ مدونة النص المسرحي وبنيته الد ا رمية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index