دورية أكاديمية

دور نظام المعمومات التسويقية في الق ا ر ا رت الإست ا رتيجية التسويقية د ا رسة تحميمية لآ ا رء المديرين في عينة من فنادق فئة الخمسة نجوم في مدينة اربيل

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور نظام المعمومات التسويقية في الق ا ر ا رت الإست ا رتيجية التسويقية د ا رسة تحميمية لآ ا رء المديرين في عينة من فنادق فئة الخمسة نجوم في مدينة اربيل (Arabic)
Alternate Title: The role of marketing information system in strategic marketing decisions An analytical study of the views of managers in a sample of five-star hotels in the city of Irbil. (English)
المؤلفون: سامي صابر عبدالله
المصدر: Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences; 2016, Vol. 8 Issue 15, p344-378, 35p
مصطلحات موضوعية: DATABASES, PREDICTION markets, INFORMATION storage & retrieval systems, QUALITY of service, MARKETING research
Abstract (English): Marketing Information System as an independent variable consists of four dimensions: Internal Database Systems, Marketing Intelligence System, Marketing Research System and Information Analysis Systems, The Strategies of Marketing Decisions as a dependent variable consists of three dimensions: the Market Share, Positioning and Service Quality. To reach the objectives of the current research, the variables have been processed depending on Descriptive Analytical Approach, fifty seven (38) Hotels Managers with long experience and knowledge in the field of banking and its work were selected, Questionnaire forms were distributed among them which was designed as a data collection and analyzing tool in the field side so as to know: 1. The extent to which the research samples were understood the importance of Marketing Information System and The Strategies of Marketing Decisions for their hotels? 2. Awareness level of the respondents towards the role of the dimensions of the Marketing Information System used in the current research in strengthening the Strategies of Marketing Decisions in the surveyed hotels? To answer the above questions default models have been set on a number of fundamental hypotheses reflecting the nature of the correlation and impact between the dimensions of Marketing Information System and the Strategies of Marketing Decisions, using a combination of statistical methods to analyze and determine the results via SPSS-v-18. The research reached a set of conclusions based on the results, the most important: 1. There is a strong positive correlation between the independent variable dimensions collectively /individually and dependent variable, it turned out that Information Analysis Systems dimension is the most powerful dimension in correlation with The Strategies of Marketing Decisions. 2. The presence of a strong positive impact of Marketing Information System dimensions collectively/individually on the The Strategies of Marketing Decisions, it turned out that the Information Analysis Systems dimension has the most impact in strengthening the Strategies of Marketing Decisions. The search is over with a set of proposals in line with the conclusions to strengthen the base of this vital sector. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يسعى البحث الحالي الى د ا رسة دور نظام المعمومات التسويقية في تحسين الق ا ر ا رت الإست ا رتيجية التسويقية د ا رسة (MIS) تحميمية لآ ا رء المديرين في عينة من فنادق الخمسة نجوم في مدينة اربيل. ويتمثل نظام المعمومات التسويقية بوصفه متغيّ ا رً مستقلاً ويعتمد عمى اربعة أبعاد وهي: نظام قاعدة البيانات الداخمية، نظام الإستخبا ا رت التسويقية، نظام بحوث التسويق، ونظام تحميل المعمومات، وأشتمل الق ا ررات الإست ا رتيجية التسويقي بوصفها متغيّ ا رً معتمداً عمى ثلاثة أبعاد وهي: الحصة السوقية، المكانة الذهنية، جودة الخدمة. ولموصول إلى أهداف البحث الحالي، اعتمد المننه الوصنفي التحميمني فني معالجنة متغي ا رتنه و تنم تحديند المنديرين فني الفنننادق المبحوثننة مننن الننذين لهننم خدمننة وخبننرة فنني مجننال الفنننادق وعممهننا، وكننان عننددهم 83 (منندي ا رً، ووزعننت عمننيهم الإستبانة التي صممت كأداة لجمع البيانات وتحميمها في الجانب الميداني لمتعرف عمى مسنتويات وعننني المسنتجيبين تجنا دور ابعاد نظام المعمومات التسويقي في الق ا ر ا رت الإست ا رتيجية التسويقية في الفنادق المبحوثة؟. وتنم و نع أنمنوذج أفت ا ر ني معتمند عمنى عندد منن الفر نيات الرعيسنة يعكنس طبيعنة العلاقنة وا ثنر بنين ابعناد نظنام المعمومات التسنويقية والقن ا ر ا رت الإسنت ا رتيجية التسنويقية ، وتنم إسنتخدام مجموعنة منن ا سناليب الإحصناعية لمتحمينل وتحديند .)Spss-v.- النتاع ، ومن خلال البرنام الحاسوبي 18. و توصل البحث الحالي إلى مجموعة من الإستنتاجات بالإعتماد عمى النتاع ومن أهمها: -1 وجنود علاقنة قوينة معنوينة بنين أبعناد المتغينر المسنتقل مجتمعنةً ومنفنردةً والمتغينر المعتمند، المعمومات هي اكثر الابعاد أرتباطاً بالق ا ر ا رت الإست ا رتيجية التسويقية. 2 - وجود أثر قوي ومعنوي بعاد نظام المعمومات التسويقية في الق ا ر ا رت الإست ا رتيجية التسويقية، وأت أ أن بعد نظام تحميل المعمومات هو أكثر ا بعاد تأثي ا رً في تحسين الق ا ر ا رت الإست ا رتيجية التسويقية. وأنتهى البحث بمجموعة من المقترحات بما ينسجم مع ا ستنتاجات لتقوية قاعدة هذا القطاع الحيوي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index