دورية أكاديمية

دور أبعاد التسويق االخضر في تحقيق الميزة التنافسية لألدوية في محافظة Awa medica دراسة استطالعية في شركة

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور أبعاد التسويق االخضر في تحقيق الميزة التنافسية لألدوية في محافظة Awa medica دراسة استطالعية في شركة (Arabic)
Alternate Title: The Role of Dimensions of Green Marketing on Achieving Competitive Advantage An Exploratory study at Awa Medica pharmaceutical company in Iraqi Kurdistan Region, Erbil City. (English)
المؤلفون: نسيبة احمد عبدالواحد
المصدر: Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences; 2016, Vol. 8 Issue 16, p436-462, 27p
مصطلحات موضوعية: ENVIRONMENTAL compliance, GREEN marketing, COMPETITIVE advantage in business, ENVIRONMENTAL monitoring, MARKET share
Abstract (English): This study aims to identify the role of dimensions of green marketing on achieving competitive advantage in one of the pharmaceutical companies in Erbil City. In this study, the independent variables comprises four main dimensions which they are (Cancel the concept of waste or reduce it, re-design of the product, the clarity of relationship between price and cost, and making environmental orientation profitable issue). While, the variables of competitive advantage (dependent variable) represented by three dimensions, namely (profitability, market share, and perceived image). To achieve the aim of the study, a survey questionnaire has been design and distributed directly to the sample of the study that encompass of managers, heads of departments, and a number of employees totalling of 260 employees in the company's under study, and (85) questionnaires returned that compose (33%) form the total of employees. Collected data has been analysed by using the program of (SPSS), and study comes to the following results: 1. There is a clear vision about the importance of green marketing and its role on achieving competitive advantage 2. There is a significant positive correlation between the dimensions of green marketing and achieving competitive advantage. 3. There is a significant impact of dimensions of green marketing on achieving competitive advantage. Based on the results of study, researcher recommends taking into the consideration the importance of increasing interest on green marketing as well as achieving competitive advantage for their role in achieving the success of the company, and the essential to establish an independent institute to measure and monitoring the environmental compliance laws at all the levels and for all different sectors. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ييدف ىذا البحث الى التعرف عمى دور ابعاد التسويق االخضر في تحقيق الميزة التنافسية في احدى شركات الأدوية في محافظة اريل.اذ تمثلت المتغيرت المستقمة بااري_ع ابعاد رئسية وي (الغاء مفهوم النفايات او تقليلها، اعادة تصميم المنتج, وضوح العالقة بين السعر والكمفة, جعل التوجو البيئي امار مربحا اما متغي ارت الميزة التنافسية (كمتغيرتابعة) فقد تمثلت الى ثالثة ابعاد وىي(الربحية،الحصة السوقية،الصورة المدركة) ولتحقيق ىدف البحث ثم تصميم استمارة االستبانة وتوزيعيها على اعضاءعينة البحث من المد ارء ورؤساء االقسام ومسؤولي الشعب وعدد من العاملين في الشركة المبحوثة البالغ عددىم (260) عا مال وتمت اعادة(85) استمار ة وىي تشكل (33%) من مجموع العا ملين ، وبعد عملية جمع البيانات وادخالها الى الحاسوب ومعالجته ا و كانت ابرز االستنتاجات التى توصلت اليها الباحثة:-) spss) باستخدام الرزمة االحصائية للعلوم االجتماعية -1 يوجد تصور واضح عن اىمية التسويق االخضر ودوره في تحقيق الميزة التنافسية. -2 ىناك عالقة ارتباط معنوية موجبة بين ابعاد التسويق االخضر والميزة التنافسة. لبعاد التسويق االخضر في الميزة التنافسية. 􀀒 -3 ىناك تاثير بناء على ذالك تقترح الباحثة زيادة اىتمام بالتسويق االخضر والميزة التنافسية وذلك لدورىما في تحقبق نجاح الشركة، وضرورة تشكيل ىيئة مستقلة لقياس و متا بعة االلتازم بالقوانين البيئة على مستوى القطا عات المختلفة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index