دورية أكاديمية

فاعلية الإنفوجرافيك التعليمي في التحصيل الدراسي وتنمية الحس الجيولوجي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي بسلطنة عمان

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: فاعلية الإنفوجرافيك التعليمي في التحصيل الدراسي وتنمية الحس الجيولوجي لدى طالبات الصف العاشر الأساسي بسلطنة عمان (Arabic)
Alternate Title: The Effectiveness of Educational Infographics in the Academic Achievement and Geological Sense Development among Tenth Grade Students in the Sultanate of Oman. (English)
المؤلفون: أحمد بن حمد الربعاني ومحمود محمد إبراهيم, هدى بنت مبارك الدايري
المصدر: Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat; 2020, Vol. 14 Issue 3, p464-480, 17p
مصطلحات موضوعية: ACHIEVEMENT tests, ACADEMIC achievement, GRADING of students, ARBITRATORS, EXPERIMENTAL groups
مصطلحات جغرافية: OMAN
Abstract (English): This study aimed to investigate the effectiveness of educational infographics in the academic achievement and the development of geological sense among tenth grade students in the Sultanate of Oman. To achieve the goals of the study, a sample of 452 female students from grade ten were chosen. They were divided into two groups. The effectiveness of infographics was measured by building an achievement test consisting of 25 single-type multiple choice items, and short essay questions. Likewise, a measure of geological sense was prepared, which consisted of 36 items distributed in 6 main categories: (the aesthetic sense, the scientific sense, the educational sense, the psychological sense, the national sense, and the economic sense). The validity of the two tools was verified by presenting them to 20 arbitrators. Their consistency was calculated using the internal consistency by the Cronbach alpha method, where the value of the stability coefficient in the test was 0.785, and the stability of the geological sense scale was 0.869. The results of the study indicated that there is a statistically significant difference between the female students’ scores in both the achievement and the geological sense scale for the benefit of the experimental group. In light of the results, the study recommended activating the use of infographics in the teaching of geographical issues and spreading a culture of its use [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الحس الجيولوجي لدل طالبات الصف العاشر الأساسي بسلطنة عُماف. كاعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي من خلبؿ مجموعتين؛ تجريبية كضابطة، كلتحقيق هدؼ الدراسة اُخْتيرت عينة مكونة من طالبة من طالبات الصف العاشر الأساسي، كقُسِّمت إلى مجموعتين. كبُني اختبار تحصيلي لقياس الفاعلية تكوف من شقين؛ الأكؿ أسئلة من نوع الاختيار من متعدد كتضمن سؤالا، كالثاني أسئلة مقالية قصيرة. كما أعّد مقياس للحس الجيولوجي، تكّوف من ٙ مفردة موزعة على ٙ مجالات رئيسة هي: )الحس الجمالي، كالحس العلمي، كالحس التعليمي، كالحس النفسي، كالحس الوطني، كالحس الاقتصادم(. كحُسِب صدؽ الأداتين من خلبؿ صدؽ المحكمين، كحُسِبَ ثباتهما باستخدا الاتساؽ الداخلي بطريقة ألفا لكركنباخ؛ إذ بلغت قيمة معامل ثبات الاختبار ٛ٘ٚ، كبلغت قيمة معامل ثبات مقياس الحس الجيولوجي ٜٙٛ. .ٓ كتوصّلت الدراسة إلى عدة نتائج، منها: كجود فرؽ داؿ إحصائينا بين متوسطي درجات الطالبات في كل من التحصيل كمقياس الحس الجيولوجي لصالح المجموعة التجريبية. كفي ضوء النتائج أكصت الدراسة بالعمل على توظيف تصاميم الإنفوجرافيك في شرح مواد دراسية مختلفة، كلمراحل تعليمية مختلفة، كتوجيه معلمي الدراسات الاجتماعية نحو الاهتما بتوظيف تصاميم الإنفوجرافيك في شرح الظواهر الجغراف [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Educational & Psychological Studies / Magallat Al-Dirasat Al-Tarbawiyyat Wa-Al-Bafsiyyat is the property of Sultan Qaboos University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:22186506
DOI:10.24200/jeps.vol14iss3pp464-480