دورية أكاديمية

برنامج مقترح لتقويم العوامل التنافسية لشركات المقاولات الانشائية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: برنامج مقترح لتقويم العوامل التنافسية لشركات المقاولات الانشائية (Arabic)
Alternate Title: A proposed program to evaluate the competitive factors of construction contracting companies. (English)
المؤلفون: حيدر جواد عزيز محمد, خوله طالب جبار
المصدر: Journal of Madenat Al-Elem University College / Magallaẗ Kulliyyaẗ Madīnaẗ Al-ʿAlam Al-Ğāmi'aẗ; 2018, Vol. 10 Issue 1, p231-257, 27p
Abstract (English): Due to the decline in interest in the competitive factors in the construction contracting companies so attention should be given to this vital and important aspect, which achieves the company an advanced position compared to its peers in the market through an evaluation of the most important competitive factors and the need to adopt and pay attention to them according to a proposed program for this purpose. Developing the competitive aspect of the company and taking care of it and focusing on the external factors surrounding the company and not only interest in the internal and industrial factors. The researcher reached a number of conclusions, the most important of which is the knowledge of the volume of demand for business through The tenders and tenders that the company shares by comparing it with the total number of bids and the other competitors obtained according to the percentage of the total obtained from them and comparing them from year to year. The researcher also reached a number of recommendations, the most important of which is the need to make the customer indirectly reflective of the company from Through providing the best to make the customer highlights the advantages of the company and its products and projects to others and this is a free media publicity for the company. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): نظ ا ر لت ا رجع الاهتمام بالعوامل التنافسية في شركات المقاولات الانشائية لذلك وجب الاهتمام بهذا الجانب الحيوي والمهم والذي يحقق للشركة موقع متقدم مقارنة بأق ا رنها في السوق من خلال تقويم للعوامل التنافسية الاكثر اهمية وضرورة اعتمادها والالتفات لها وفق برنامج مقترح لهذا الغرض تتفرع منه عدة فق ا رت مهمة بهذا الخصوص والهدف منه تطوير الجانب التنافسي للشركة والاهتمام به والتركيز على العوامل الخارجية المحيطة بالشركة وليس فقط الاهتمام بالعوامل الداخلية والمصنعية وقد توصل الباحث الى مجموعة من الاستنتاجات من اهمها معرفة حجم الطلب على الاعمال من خلال عدد العطاءات والمناقصات التي تشترك بها الشركة بواسطة مقارنتها بعدد العطاءات الكلية وما حصل عليه المنافسون الاخرون وفق نسبة ما متحصل منها الى الاجمالي العام ومقارنته من سنة الى اخرى , وايضا توصل الباحث الى جملة من التوصيات كان من اهمها ضرورة جعل الزبون عاكسة اعلامية للشركة بصورة غير مباشرة من خلال تقديم الافضل لجعل الزبون يبرز إيجابيات الشركة و منتجاتها ومشاريعها امام الغير وهذا الامر يشكل دعاية اعلامية مجانية للشركة . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Madenat Al-Elem University College / Magallaẗ Kulliyyaẗ Madīnaẗ Al-ʿAlam Al-Ğāmi'aẗ is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index