دورية أكاديمية

التجارة الإلتررونية كمدخل للتحول لاقتصاد المعرفة - دراسة ميدانية على المشاريع الصغيرة بالمملتة العربية السعودية -.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التجارة الإلتررونية كمدخل للتحول لاقتصاد المعرفة - دراسة ميدانية على المشاريع الصغيرة بالمملتة العربية السعودية -. (Arabic)
Alternate Title: Electronic commerce as an introduction to the transformation of the knowledge economy – A field study on small projects in the Kingdom of Saudi Arabia –. (English)
المؤلفون: عبير السيد فايد
المصدر: Journal of Economic Administrative & Legal Sciences; sep2020, Vol. 4 Issue 11, p1-20, 20p
Abstract (English): The study aimed to identify a shift from an oil economy to a knowledge economy by using electronic commerce for small projects, which is what the vision of the Kingdom 2030 seeks. However, small projects suffer from the inability to market in a way that allows them to succeed and advance the national economy, and to enter into global competition. The study was prepared to clarify the role of e-commerce for small enterprises in this transformation. The study relied on the descriptive analytical approach and the distribution of a questionnaire to collect primary data and statistically analyze it, in which some of the statistical methods used in the SPSS program were used. The study concluded that electronic commerce is able to achieve marketing opportunities for small projects, and that small projects need to re-engineer their marketing operations (especially the marketing mix) in order to be able to apply electronic commerce, and indicated that electronic commerce is able to transform into a knowledge economy. A set of recommendations was proposed to activate e-commerce for small projects, including providing financial support, attention to bringing and training skilled workers trained in the proper application of e-commerce technology, re-engineering the marketing mix in a manner that allows the proper application of electronic commerce. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدفت الدراسة التعرف على طريقة التحول من اقتصاد النفط إلى اقتصاد المعرفة من خلال استخدام التجارة الإلكرون ية للمشاريع الصغيوة، نهو ما تسعى اليه رؤية المملكة 2030 . نيلاحظ أن المشاريع الصغيوة، تعاني من عدم القدرة على التسويق بالشكل الذي يتيح لها النجاح نالنهوض بالاقتصاد القومي، نالدخول في المنافسة نالتواجد العالمي. نعلى هذا أعدت الدراسة لتوضيح دنر التجارة الإلكرون ية للمشاريع الصغيوة في التحول من اقتصاد النفط إلى اقتصاد المعرفة. ناعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي مع توزيع استبيان لجمع البيا ات الأنلية، نالت ً نمن ثم تحليل هذه البيا ات إحصائيا ي .)SPSS( استخدم فيها بعض الأساليب الإحصائية المستخدمة في بر امج نتوصلت الدراسة إلى أن التجارة الإلكرون ية قادرة على تحقيق الفرص التسويقية للمشاريع الصغيوة، كما توصلت إلى أن المشاريع الصغيوة تحتاج إلى إعادة هندسة عملياتها التسويقية )خاصة المزيج التسويقي( حتى تستطيع تطبيق التجارة الإلكرون ية، أنضحت ً نأخيوا الدراسة أن التجارة الإلكرون ية بالفعل قاد رة على التحول إلى اقتصاد المعرفة. نعلى هذا تم اقرواح مجموعة من التوصيات لتفعيل التجارة الإلكرون ية للمشاريع الصغيوة نمنها تقديم الدعم المالي، نا لاهتمام بجلب نتدريب العمالة الماهرة المدربة على تطبيق تكنولوجيا التجارة الإلكرون ية بشكل سليم نكذلك إعادة هندسة المزيج التسويقي بالشكل الذي يسمح بالتطبيق السليم للتجارة الإلكرون ية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Economic Administrative & Legal Sciences is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223372
DOI:10.26389/AJSRP.B140620