دورية أكاديمية

تصور مقترح لرفع كفاءة الإرشاد الأ كاادممي الإلكترو اسات ي بكلية الشريعة والدر جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ،الإسلامية بالإحساء.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تصور مقترح لرفع كفاءة الإرشاد الأ كاادممي الإلكترو اسات ي بكلية الشريعة والدر جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية ،الإسلامية بالإحساء. (Arabic)
Alternate Title: A Suggested Scenario to Raise the Efficiency of Electronic Academic Counseling in the college of Shari’a and Islamic Studies، Al-Hasa-Imam Mohammad Ibn Saud Islamic University. (English)
المؤلفون: سعد مأمون عبد الر, عمر أحمد المصطفى
المصدر: Journal of Engineering Sciences & Information Technology; Sep2020, Vol. 4 Issue 3, p82-100, 19p
Abstract (English): This research aims at developing a proposed vision to raise the efficiency of electronic academic advising at the College of Sharia and Islamic Studies in Al-Ahsa, at the Imam Muhammad bin Saud Islamic University. And to design a computer system for the academic advisor, that facilitates his performance in an advanced electronic environment. The research questions are: What is the reality of the electronic academic guidance in the college? and what is the proposed perception to raise its efficiency?. The methodology adopted in this research is based on case study method, and the information gathered by a group interview conducted with the Academic Advising Unit members in the college, and other individual ones with the Academic Advising Committees members at the departmental level. Other information was collected from specialized books, scientific research and websites. The research main results show the fact that Collage administration pays the academic guidance process a special interest, sets plans, trains advisors and disseminate academic advising, such as students' rights and duties, via the college website, lectures and pamphlets. And succeeded in some tasks related to academic excellent and weak students. However, the academic advising operation in the Collage suffers from some problems, the most important of which is the lack of eligibility of the academic advisor to enter the system, and thus affected negatively the whole advisory process. To solve these problems, a "smart electronic assistant for the academic advisor" computer system was designed, which It is linked to the admission and registration system and enables the academic advisors to enter the system and help them in managing their advisory mission in an accurate, up to date and fast electronic way. And according to the quality standards of The National Center for Academic Accreditation and Evaluation in the Kingdom of Saudi Arabia. The researchers recommended that, the necessity of developing electronic academic advising systems and establishing electronic academic advising management systems (AMS) similar to the electronic learning management systems (LMS). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): لإ هدف هذا البحث إلى وضع تصور مقترح لرفع كفاءة الإرشاد ا لكترو ء في ، ي بكلية الشريعة والدراسات الإسلامية بالإحسا جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. وتقديم نظام حاسوبي للمرشد الأكادي ي ييسر أداءه لمهمته في بيئة إلكترونية متقدمة. ويسعى للإجابة على سؤالين أساسيين هما :لأ ما وقع الإرشاد ا كادي ي الإلكترو ي بالكلية؟ وما التصور المقترح لرفع كفاءته؟ اعتمد الباحثان في إجراء هذا البحث لأ ، على منهج دراسة الحالة وجمعت معلوماته عبر مقابلة جماعية أجريت مع أعضاء وحدة الإرشاد ا كادي ي بالكلية ومقابلات أخرى فردية مع أعضاء لجان الإرشاد الأكادي ي على مستوى الأقسام. أما المعلومات الثانوية فقد جمعت من المصادر والكتب المتخصصة والأبحاث العلمية ومواقع الشبكة العنكبوتية. توصل البحث إلى أن إدارة الكلية تولى عملية الإرشاد الأكادي ي اهتماما خاصا ، وتضع له الخطط لإ ، وتدربللمرشدين وتنشر ثقافة الإرشاد وتبصير الطلاب بحقوقهم وواجباتهم عبر موقع الكلية ا لكترو ي والمحاضرات أهمها عدم أحقية المرشد ، والمطويات. ونجحت في بعض المهام الخاصة بالمتفوقين والمتعثرين أكاديميا. بيد أنها تعا ي من بعض المشكلات الأكادي ، ي للدخول النظام ومن ثم تتأثر بذلك سلبا كل العملية الإرشادية. حلا لهذه المشكلات تم تصميم نظام حاسوبي "المساعد الإلكترو ي الذكي للمرشد الأكادي لأ ي" يربط بنظام القبول والتسجيل ويمكن المرشد ا كادي ي من الدخول للنظام ويساعده في أداء مهمته ، الإرشادية بطريقة إلكترونية دقيقة وسريعة ومواكبة للعصر ووفقا لأ لمعايير الجودة للإرشاد ا كادي ي في لائحة الهيئة الوطنية للتقويم والاعتماد الأكادي لأ وإ شاء أنظمة ، ي بالمملكة العربية السعودية. وقد أوص ى الباحثان بضرورة تطوير أنظمة الإرشاد ا كادي ي الإلكترونية لإ AMS إدارة الإرشاد الأكادي ي الإلكترو ي (LMS). [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Engineering Sciences & Information Technology is the property of Arab Journal of Sciences & Research Publishing (AJSRP) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25223321
DOI:10.26389/AJSRP.S300120