دورية أكاديمية

دراسة لبعض المشكلات الإنتاجية والتسويقية التي تواجه مزارع نخيل البلح في الوادي الجديد.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دراسة لبعض المشكلات الإنتاجية والتسويقية التي تواجه مزارع نخيل البلح في الوادي الجديد. (Arabic)
المؤلفون: ماهر محمد عبد الح, ياسر عبد الحميد د, يحيى على حسين, عبد الوكيل إبراه, وإسماعيل محمد عل
المصدر: Assiut Journal of Agricultural Sciences; 2020, Vol. 51 Issue 2, p182-194, 11p
مصطلحات موضوعية: PALMS, AGRICULTURAL extension work, LABOR costs, DATE palm, INDUSTRIAL costs, BUSINESS revenue
Abstract (English): This research was aim to treat, examine and analysis of the main production and marketing problems of dates in the New Valley Governorate. Research work may be useful to show how to solve and relif such problems and difficulties in order to increase the date palm output and productivity, reducing production cost, improving marketing conditions and increasing farm revenue for agricultural producers of the date palm. The study has defined some important problems that summarized as follows: - Spreading of regulated and fragment farms of date palms. - Poor performance of farm operations and cultivation practices such as weeding, irrigation, fertilization, mowing, pollination, pruning and pet control. - Lack of well trained of labors and its high cost. - Lack of services and governmental supervision that gave to the farmers of the crop. - Aging of date palm trees and its low productivity. - Lacking of certified nurseries to provide good transplants. In view of the proceeding results, this study presents the following recommendations which aims to achieve: - Evaluation of current varieties and increasing the cultivation of good varieties and eradication of poor varieties. - Establishment of nurseries (both governmental and private) - Providing training for labors on cultivation practices. - Increasing the role of extension service in relation to cultivation practices. - Improving of cultivation practices using mechanization and appropriate practices. - Improving marketing system and manufacturing. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف هذا البحث إلى التعرف على أهم المشكلات أو المعوقات سواء المتعلقة بالجوانـب الإنتاجية أو التسويقية والتي تواجه مزارعي نخيل البلح في محافظة الوادي الجديد. وقد تم تحديد وحصر أهم المشكلات الإنتاجية والتسويقية التـي تواجـه مزارعـي هـذا المحصول في محافظة الوادي الجديد، ثم تناول الأسلوب التحليلي المستخدم في تحليل البيانـات الإحصائية، والطرق الإحصائية في تحليل آراء المزارعين، والتي جمعـت باسـتخدام اسـتمارة الاستبيان والتي تضمنت أسئلة عن آراء المزارعين عن أهم المشكلات التي تواجههم، مع ترتيب المشكلة إن وجدت من وجهة نظرهم بالنسبة لبقية المشكلات، وبتحليل هذه التراتيـب بـالطرق الإحصائية غير القياسية، كما تم استخدام أسلوب تحليل البيانات ، وبناء على نتائج تحليـل أهـم المشكلات الإنتاجية والتسويقية في منطقة الدراسة فان الأمر يستلزم ضرورة مواجهة المشكلات الإنتاجية بتشجيع استخدام الآلات الخاصة بالعمليات الزراعية والفنية لنخيل الـبلح مـع تـوفير الأيدي العاملة المدربة على هذه العمليات، وتوفير الفسائل ذات ال مواصفات الجيدة مـن خـلال المشاتل، بالإضافة إلى تشجيع زراعة أشجار النخيل في وحدات مجمعة، ومن جهة أخرى العمل على مواجهة المشكلات التسويقية بالعمل على تكوين جمعيات تعاونية متخصصة فـي تـسويق التمور مع توفير العبوات والمخازن اللازمة لجمع المحصول وكذلك التوسع في تعب ئة وتـصنيع هذا المحصول الهام. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Assiut Journal of Agricultural Sciences is the property of Egyptian National Agricultural Library (ENAL) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:11100486
DOI:10.21608/ajas.2020.117207