دورية أكاديمية

أثر استخدام استراتيجية التعليم المباشر في تخفيف صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ التربية الخاصة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استخدام استراتيجية التعليم المباشر في تخفيف صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ التربية الخاصة. (Arabic)
Alternate Title: The effect of using the direct education strategy in alleviating the difficulties of reading comprehension among special education students. (English)
المؤلفون: إسماعيل عبدال حس
المصدر: Journal of Surra Man Raa; 2020, p739-796, 57p
مصطلحات موضوعية: READING comprehension, EXPERIMENTAL design, EXPERIMENTAL groups, SPECIAL education, GOAL (Psychology), BOOKS & reading, SCHOOL children, CHILDREN with dyslexia
Abstract (English): The current research aims to identify the effect of using the direct education strategy in alleviating the difficulties of reading comprehension among special education students. To achieve this goal, the researcher developed a hypothesis stating that "There is a statistically significant difference between (0.05) According to the strategy of direct education, and the average score of the control group, which is taught according to the usual method of easing reading comprehension difficulties. The study sample consists of (17) students from the third grade (special education) of both sexes. the pupils before the start of the experiment and after the completion of the experiment consists of (21) paragraph, which is specific to the subjects of the book of reading the decision, has been extracted the authenticity of the virtual test by presenting it to a group of arbitrators to determine the readiness of the application and then extracted the researcher steadfastness in the manner of retesting, (For reading comprehension) of the control group. The researcher usef the experimental design, which gives the design of the equal groups two tests, one before the application of the experiment and the other after the application and the experimental groups and The researcher also compared the two groups in some variables. The statistical methods used the Mann-Tenni test and the Kai-square test, then the YTS test, the Lukox test, and the Koder-Richardson-20 equation to analyze the results.The results of the study show that there is a statistically significant difference for the students of the experimental group studied by direct education and their superiority over the usual method. In light of this, a number of recommendations and suggestions are developed to complement the research results. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدف البحث الحالي التعرف على أثر استخدام استراتيجية التعليم المباشر في تخفيف صعوبات الفهم القرائي لدى تلاميذ التربية الخاصة، ولتحقيق هذا الهدف وضع الباحث فرضية تنص على أنه )) يوجد فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة ) 5,50 ( بين متوسط درجات المجموعة التجريبية التي تدرس وفق استراتيجية التعليم المباشر، ومتوسط درجات المجموعة الضابطة التي تدرس وفق الطريقة الاعتيادية في تخفيف صعوبات الفهم القرائي(( حيث بلغت عينة البحث ) 71 ( تلميذ وتلميذة من تلاميذ الصف الثالث الابتدائي )تربية خاصة( ومن كلا الجنسين ،وقد أعد الباحث اختباراً لقياس الفهم القرائي لهؤلاء التلاميذ قبل بدء التجربة وبعد الانتهاء من التجربة مكوناً من ) 17 ( فقرة ، وهو خاص بمواضيع كتاب القراءة المقرر، وقد تم استخراج الصدق الظاهري للاختبار وذلك بعرضه على مجموعة من المحكمين لمعرفة مدى جاهزيتها للتطبيق ، ومن ثم استخرج الباحث الثبات بطريقة إعادة الاختبار، كما قام الباحث بتهيئة الخطط الخاصة باستراتيجية التعليم المباشر للمجموعة التجريبية وخطط خاصة بالطريقة الاعتيادية)للفهم القرائي( للمجموعة الضابطة واستخدم الباحث التصميم التجريبي الذي يطلق علية تصميم المجموعات المتكافئة باختبارين أحدهما قبل تطبيق التجربة والآخر بعد التطبيق وللمجموعتين التجريبية والضابطة قام الباحث بمكافئة المجموعتان في بعض المتغيرات، أما الوسائل الإحصائية فقد استخدم اختبار )مان( و)تني( واختبار مربع )كاي( ومن ثم اختبار تصحيح )يتس( واختبار )ولكوكسن( ومعادلة )كيودر- ريتشاردسون- 20 ( لتحليل النتائج وقد استعملت هذه الوسائل الاحصائية كونها متلائمة مع العينات الصغيرة. أما نتائج البحث فقد أظهرت وجود فرق دال إحصائياً ولصالح تلاميذ المجموعة التجريبية التي درست بواسطة التعليم المباشر وتفوقها على الطريقة الاعتيادية وفي ضوء ذلك تم وضع عدد من التوصيات والمقترحات استكمالاً لنتائج البحث. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Surra Man Raa is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index