دورية أكاديمية

أثر استراتيجيات مزيج التسويق المصرفي على تدفق الاستثمار الأجنبي المباشر - حالة تطبيقية على بعض المصارف العاملة في سورية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أثر استراتيجيات مزيج التسويق المصرفي على تدفق الاستثمار الأجنبي المباشر - حالة تطبيقية على بعض المصارف العاملة في سورية. (Arabic)
Alternate Title: The impact of banking marketing mix strategies on the flow of foreign direct investment: An application case for some banks operating in Syria. (English)
المؤلفون: سلمان, غيداء ابراهيم
المصدر: Journal of Administration & Economics; 2020, Issue 125, p63-75, 13p
مصطلحات موضوعية: FOREIGN investments, SALES executives, MARKETING mix, BANK marketing, MARKETING strategy
مصطلحات جغرافية: SYRIA
Abstract (English): The study aimed to know the reality of the marketing mix strategies of the banks operating in Syria, to know their role in the process of attracting foreign investments that help in accelerating economic development, and to study the differences between those banks (public - private - Islamic). The independent variables were represented in the banking marketing mix strategies represented by the strategy (product - pricing - distribution - promotion - place - physical evidence - people). While the dependent variable represented the banks' attraction of foreign investments. The study population included all the (21) operating banks in Syria, while the study sample amounted to (8) banks, where (105) questionnaires were distributed at the rate of (5) questionnaires for each bank and distributed to (General Manager, Deputy General Manager, Sales Director Public Relations Department (Foreign Relations), Promotion Department), in both the public and private sectors; (95) questionnaires were retrieved from them, with a retrieval rate of (90.4%). (8) questionnaires were excluded because they were not valid for analysis, and the number of accepted questionnaires reached (87) with (97.66%) of the recovered questionnaires, which is an acceptable percentage for the purposes of scientific study. Among the most important results of the study were: 1- Most of the banks operating in Syria apply banking marketing strategies at a low level that varied between the public and private sectors, but they were not at the required level that should be applied to achieve positive results in attracting foreign investments to Syria. 2- There is a relationship between banking marketing strategies and the process of attracting foreign investments to Syria. Key words: strategies - banking marketing - international investments - banks. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى معرفة واقع استراتيجيات المزيج التسويقي لدى المصارف العاملة في سورية, ومعرفة دورها في عملية جذب الاستثمارات الأجنبية التي تساعد في تسريع التنمية الاقتصادية, ودراسة الفروق بين تلك المصارف )عام- خاص- إسلامي(. وقد تمثلت المتغيرات المستقلة باستراتيجيات مزيج التسويق المصرفي والمتمثلة بإستراتيجية )المنتج- التسعير- التوزيع- الترويج- المكان- الدليل المادي- الناس(؛ في حين تمثل المتغير التابع بجذب المصارف للاستثمارات الأجنبية. وشمل مجتمع الدراسة جميع المصارف العاملة في سورية والبالغ عددهم ) 21 ( مصرف ا, أما عينة الدراسة فقد بلغت ) 8( مصارف, حيث تم توزيع ) 105 ( استبانة بمعدل ( 5)استبانات لكل مصرف وزعت على )المدير العام, نائب المدير العام, مدير المبيعات, دائرة العلاقات العامة )العلاقات الخارجية(, دائرة الترويج(, في كل القطاعين العام والخاص؛ استرجع منها ) 95 ( استبانة بنسبة استرجاع بلغت ) 90.4 %(, وقد تم ( استبعاد ) 8( استبانات لعدم صلاحيتها للتحليل, أما عدد الاستبانات المقبولة فقد بلغ ( 87 ) بنسبة (% 97.66 من الاستبانات المستردة, وهي نسبة مقبولة لأغراض الدراسة العلمية. وكان من أهم نتائج الدراسة: -1 أغلب المصارف العاملة في سورية تطبق استراتيجيات التسويق المصرفي بدرجة منخفضة تباينت بين القطاع العام والخاص, إلا أنها لم تكن بالمستوى المطلوب الواجب تطبيقه لتحقق نتائج إيجابية في جذب الاستثمارات الأجنبية إلى سورية. -0 توجد علاقة بين استراتيجيات التسويق المصرفي وعملية جذب الاستثمارات الأجنبية إلى سورية. الكلمات المفتاحية: استراتيجيات -التسويق المصرفي- الاستثمارات الدولية - المصارف. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Administration & Economics is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:18136729
DOI:10.31272/JAE.43.2020.125.4