دورية أكاديمية

تطوير أداء قادة المدارس الحكومية المستجدين بمدينة الرياض في ضوء النموذج النيوزيلاندي ELM للقيادة التربوية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تطوير أداء قادة المدارس الحكومية المستجدين بمدينة الرياض في ضوء النموذج النيوزيلاندي ELM للقيادة التربوية. (Arabic)
Alternate Title: Developing the performance of public-school leaders in light of the New Zealand educational leadership model (ELM). (English)
المؤلفون: سارة عبدالله الم, خلود إسحاق بخاري
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); Feb2021, Vol. 9 Issue 1, p258-278, 21p
مصطلحات موضوعية: EDUCATIONAL leadership, SUPERVISORS, BEST practices, TEACHING
مصطلحات جغرافية: RIYADH (Saudi Arabia)
Abstract (English): The study aimed to identify good practices for developing the performance of public-school leaders in light of the New Zealand Educational Leadership Model (ELM), the reality of the performance of the newly appointed public-school leaders in Riyadh, the requirements for applying supportive practices to develop the performance of the new government school leaders and the obstacles that limit their application in light of the model. In order to achieve the study’s objectives, a descriptive survey approach was used, and the questionnaire was applied to a sample of the newly appointed public-school leaders and school leadership supervisors of (204), while the interview was applied to a sample of expert school leaders. The results revealed that the study sample agreed, with a medium degree, to the reality of the performance of new government school leaders in light of the model, and the order of dimensions came in descending order: partnerships and relationships, the pedagogy dimension, the cultural dimension, and finally the systems dimension. The study sample agreed, with a medium degree, to the requirements for implementing the supportive practices. The human obstacles represented were agreed upon by the majority of the study sample, and the most severe obstacles were represented in application of supportive practices in the pressure of job burdens, multiple responsibilities, and the centralization of the education system. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة إلى التعرف على الممارسات الجيدة لتطوير أداء قادة المدارس الحكومية في ضوء النموذج النيوزيلاندي للقيادة التربوية وواقع أداء قادة المدارس الحكومية المستجدين بمدينة الرياض، ومتطلبات تطبيق الممارسات الداعمة لتطوير أداء قادة المدارس ،(ELM) الحكومية المستجدين والمعوقات التي تحد من تطبيقها في ضوء النموذج. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي المسحي، وطبقت الاستبانة على عينة من قادة المدارس الحكومية المستجدين، ومشرفي القيادة المدرسية والبالغ عددهم ( ٢٠٤ )، بينما طبقت المقابلة على عينة من قادة المدارس الخبراء. كشفت النتائج عن موافقة عينة الدراسة بدرجة متوسطة على واقع أداء قادة المدارس الحكومية المستجدين في ضوء النموذج، وجاء ترتيب ال جاء بُعد النظمة. كما جاءت ً : الشراكات والعلاقات، بُعد علم أصول التدريس، بُعد الثقافة، وأخيرا ً بعاد تنازليا موافقة عينة الدراسة بدرجة متوسطة على متطلبات تطبيق الممارسات الداعمة. وحازت المعوقات البشرية المتمثلة في استعداد وكفايات العاملين على اتفاق غالبية أفراد عينة الدراسة، وتمثلت أكثر المعوقات حدة في تطبيق الممارسات الداعمة في ضغط العباء الوظيفية وتعدد المسؤوليات والمهام، ومركزية نظام التعليم. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2021.9.1.16