دورية أكاديمية

أنىاع ووظائف مهارات الاتصال غير اللفظي لدي معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها )دراسة حالة(.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: أنىاع ووظائف مهارات الاتصال غير اللفظي لدي معلمي اللغة العربية للناطقين بغيرها )دراسة حالة(. (Arabic)
Alternate Title: Types and Functions of Nonverbal Communication Skills of Arabic Teachers for Non-Native Speakers (Case Study). (English)
المؤلفون: سيف, ايل يوسف
المصدر: Journal of Education - Sohag University; Feb2021, Vol. 82 Issue Part 1, p406-479, 74p
مصطلحات موضوعية: LANGUAGE teachers, NONVERBAL communication, ARABIC language, UNIVERSITY faculty, CAREER development, COMMUNICATIVE competence
Abstract (English): The present study aimed to describe the types and functions of nonverbal communication skills that Arabic language teachers use to non-native speakers in Arabic language classes for scholarship students at the University of Tabuk. By observing the teaching interactions that occur in various educational contexts, and in order to achieve the goal of the study, the case study approach was employed (multiple): where four cases of Arabic language teachers were observed from the faculty members who teach the first and third levels at the Institute of Language Teaching at the University of Tabuk. Designing a suitable observation card for this purpose. MANOVA used to calculate the diversity in the use of non-verbal communication skills, the diversity in the functions of these skills, the diversity in skills and jobs together, and the results of the current study indicate that non-verbal communication for teachers is associated with achieving many important functions in the field of education. Arabic for non-native speakers; As the current study found three categories of non-verbal communication skills that Arabic teachers can use for non-native speakers to achieve five types of jobs that benefit students' learning of the Arabic language. Among the most important of these functions are: improving the deliberative aspects of using the language, compensating for the aspects related to the weakness of the linguistic level, especially among first-level students, in addition to encouraging students to practice language skills, assisting the teacher in classroom management, and achieving some aspects of cultural compatibility among learners. The current study made recommendations related to employing its results in the preparation and professional development of Arabic language teachers for non-native speakers. The study also suggested conducting more studies related to its topic. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ىدفت الد ا رسة الحالية إلى وصؼ أنواع ووظائؼ ميا ا رت الاتصاؿ غير المفظي التي يستخدميا معممو المغة العربية لمناطقيف بغيرىا في فصوؿ تعمي المغة العربية لطلبب المنح بجامعة تبوؾ؛ مف خلبؿ ملبحظة التفاعلبت التدريسية التي تحدث في سياقات تعميمية متنوعة ، ولتحقيؽ ىدؼ الد ا رسة ت توظيؼ منيج د ا رسة الحالة )المتعددة( : حيث تمت ملبحظة أربع حالات مف معممي المغة العربية مف أعضاء ىيئة التدريس القائميف عمى تدريس المستوييف الأوؿ والثالث بمعيد تعمي المغات بجامعة تبوؾ، وت تصمي بطاقة ملبحظة لحساب )MANOVA( مناسبة ليذا الغرض، وت استخدا أسموب تحميؿ التبايف المتعدد التنوع في استخدا ميا ا رت الاتصاؿ غير المفظي، والتنوع في وظائؼ ىذه الميا ا رت، والتنوع في الميا ا رت والوظائؼ مع اً، وتشير نتائج الد ا رسة الحالية إلى أف الاتصاؿ غير المفظي لممعمميف يرتبط بتحقيؽ العديد مف الوظائؼ الميمة في مجاؿ تعمي المغة العربية لمناطقيف بغيرىا؛ حيث توصمت الد ا رسة الحالية إلى تحديد ثلبث فئات لميا ا رت الاتصاؿ غير المفظي التي يمكف أف يستخدميا معممو المغة العربية لمناطقيف بغيرىا لتحقيؽ خمسة أنواع مف الوظائؼ التي تفيد تعم الطلبب لمغة العربية. ومف أى ىذه الوظائؼ: تحسيف الجوانب التداولية في استعماؿ المغة، وتعويض الجوانب المتعمقة بضعؼ المستوى المغوي خاصة لدى طلبب المستوى الأوؿ، بالإضافة إلى تشجيع الطلبب عمى ممارسة الميا ا رت المغوية ، ومساعدة المعم عمى إدارة الصؼ، وتحقيؽ بعض جوانب التوافؽ الثقافي لدى المتعمميف. وقد قدمت الد ا رسة الحالية توصيات تتعمؽ بتوظيؼ نتائجيا في الإعداد والتطوير الميني لمعممي المغة العربية لمناطقيف بغيرىا ، كما اقترحت الد ا رسة إج ا رء مزيد مف الد ا رسات ذات الصمة بموضوعيا. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16872649
DOI:10.12816/EDUSOHAG.2021.135548