دورية أكاديمية

الغتررا مححنة الاا ي ععر ححمود امح الامرمد)حقمربة دلالية(

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الغتررا مححنة الاا ي ععر ححمود امح الامرمد)حقمربة دلالية( (Arabic)
Alternate Title: ALIENATION AND SELF-DISTRESS IN THE POETRY OF MAHMOUD SAMI AL-BAROUDI (SEMANTIC APPROACH). (English)
المؤلفون: أحينة صمحت بوحميك, الدكتور أحمد عرا
المصدر: Djoussour El-maarefa; 2020, Vol. 6 Issue 4, p349-367, 19p
Abstract (English): The phenomenon of alienation in poetic language constitutes an artistic allusion in the structure of modern poetic discourse, and an aesthetic horizon for the modeling of Arabic poetry, because of the expression and style of this type of poetry, which is prominently manifested in the way the poet paints the condition of the self and the method he employed as a product of the pain and separation that A line on the lives of many of them according to the political, social and cultural circumstances that affected many Arab countries as a result of colonialism, the Arab poet worked to combat these developments through his poetic contents, Their punishment was either imprisonment or exile away from home, Al-Baroudi, along with a constellation of leading poets in this field, suffered seventeen years of alienation in Serndebe, and this alienation was prominently crystallized in his poems during his exile. From there, this paper seeks to discuss the phenomenon of alienation during the exile of Al-Baroudi, and the most important technical indicators of it in his poetic texts based on his own vision, and the theory of this term (alienation) in the monetary field, and especially in the Western critical thought, which has made important strides in the representation of this Component. From this basis, the following problems arise: what is the concept of alienation? To what extent was Al-Baroudi able to draw the contours of the ego created for the text based on the manifestations of alienation? [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تشكل ظاهرة الاغتراب في اللغة الشعرية ملمحًا فنيًا في بنية الخطاب الشعري الحديث، وأفقًا جماليًا لنمذجة شعرية عربية، لما يحمله هذا النوع من الشعر الاغترابي من تعبيرية وأسلوبية تتجلى بشكل بارز في طريقة رسم الشاعر لأحوال الذات والأسلوب الذي وظفه كنتاج للألم والفراق، الذي سطر على حياة العديد منهم تبعًا للظروف السياسية والاجتماعية والثقافية التي مست العديد من الأقطار العربية نتيجة الاستعمار، فاشتغل الشاعر العربي لمكافحة هذه التطورات من خلال مضامينه الشعرية، فكان عقابهم إما السجن أو النفي بعيدًا عن الوطن، والبارودي إلى جانب كوكبة من الشعراء رائد في هذا المجال فقد عانى الغربة سبع عشر سنة في سرنديب وتبلور هذا الاغتراب بشكل بارز في أشعاره خلال منفاه. ومنه تسعى هذه الورقة البحثية إلى مناقشة ظاهرة الاغتراب خلال منفى البارودي، وأهم المؤشرات الفنية له في نصوصه الشعرية انطلاقا من رؤيته الذاتية، والتنظير لهذا المصطلح)الاغتراب(في المجال النقدي، وبالخصوص في الفكر النقدي الغربي الذي قطع أشواطًا مهمة في التمثيل لهذا المكون. ومن هذا الأساس تنبثق الإشكالات التالية: ما مفهوم الاغتراب؟ وإلى أي مدى استطاع البارودي أن يرسم ملامح الأنا المنشأة للنص اعتمادًا على تجليات الاغتراب؟. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Djoussour El-maarefa is the property of Association of Arab Universities and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index