دورية أكاديمية

تأثير العوامل الاقتصادية على إدارة النفايات الصلبة ودور التسويق الأخض ر في حماية البيئة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تأثير العوامل الاقتصادية على إدارة النفايات الصلبة ودور التسويق الأخض ر في حماية البيئة. (Arabic)
المؤلفون: فارس عبدالله كاظ, قيس حسن علوان
المصدر: Al-Dananeer; 2020, Vol. 1 Issue 20, p221-252, 32p
مصطلحات موضوعية: SOLID waste management, WASTE treatment, POLLUTION, WASTE management, CONSUMPTION (Economics), GREEN products, PUBLIC investments
مصطلحات جغرافية: IRAQ
Abstract (English): This research aims to: study the current situation of solid waste management in Iraq, shed light on the most important environmental indicators related to this situation, analyze the effects of economic factors on aggravation of solid waste problem and clarify the importance and role of green marketing in protecting environment. Depending on the percentage of the population benefiting from the waste collection service in Iraq, it was found that there is a weakness in providing this service, which results in the spread of health risks Results of this research indicate that: First, economic factors associated with increasing per capita income accompanying changes in consumption patterns, weak investment expenditure in the sector of municipal services, trade openness, changing marketing methods and the absence of an appropriate investment environment for the services sector have a clear impact on the management of solid waste by increasing the environmental pressure represented by Increase the generation and dumping of waste in residential and commercial areas.Second, the improper management of solid waste leads to economic effects as a health costs to treat diseases caused by environmental pollution, as well as the additional costs of waste treatment due to its mismanagement. Finally, there is a positive relationship between green marketing and environmental protection by promoting environmentally friendly products. In light of the reached results, the research recommends that a portion of investment expenditure should be allocated to the waste management sector in the public budget in order to increase the ratio of population who benefit from the service of this sector. Likewise, it is necessary to adopt the use of modern ways in waste treatment by municipal institutions to minimize the amount of waste to the lowest possible level instead of traditional ways. In addition to raising environmental awareness by manufacturers by introducing the importance of green marketing and promoting environmentally friendly products. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف البحث الى التعرف على واقع إدارة النفايات الصلبة في الع ا رقوبيان أهم المؤش ا رت البيئية المتعلقة به, وكذلك تحليل تأثير العوامل الاقتصادية على تفاقم مشكلة النفايات الصلبة، واستقصاء الآثار الصحية والبيئية والاقتصاديةالناتجة عن سوء إدارتها. وصولاً الى بيان أهمية ودور التسويق الأخضر في حماية البيئة. وقد تبين من مؤش رنسبة السكان المستفيدين من خدمة جمع النفايات في الع ا رق ان هناك ضعفاً واضحاً في تقديم هذه الخدمة، الأمر الذي يترتب عليه انتشا ا رلمخاطر الصحية.وقد توصل البحث الى مايلي: اولا ، انالعوامل الاقتصادية المصحوبة بزيادة دخل الفرد وما ا رفقه من تغير في أنماط الاستهلاك وكذلك ضعف الإنفاق الاستثماري في مجال الخدمات البلدية بالإضاف ة الى الانفتاح التجاري وتغير الأساليب التسويقية، وعدم وجود بيئة استثمارية ملائمة لقطاع الخدمات كان لها تأثي ا رً على ادارة النفايات الصلبة من خلال زيادة الضغط البيئي المتمثل بزيادة تولد وطرح النفايات في المناطق السكنية والتجارية.ثانياً, ان الإدارة غير السليمة للنفايات الصلب ة ينتج عنها آثار اقتصادية تتمثل بالتكاليف الصحيةلعلاج الأم ا رض الناتجة عن التلوث البيئي، بالإضاف ة الى ما يتمخض عنها من تكاليف إضافية في معالجة النفايات بسبب سوء إدارتها. أخي ا رً، ان هناك علاقة إيجابية بين التسويق الأخضر وحماية البيئة وذلك من خلال الترويج للمنتجات الصديقة للبيئة. وتمخضت التوصيات التي خرج بها البحث بضرورة التركيز عند إعداد الموازنة العامة على تخصيص جزء من الإنفاق الاستثماري لقطاع إدارة النفايات كي يتم زيادة عدد السكان المستفيدين من خدمة هذا القطاع. وكذلك ضرورة تبني استخدام الطرق الحديثة في معالجة النفايات من قبل المؤسسات البلدية لتدنية كمية النفايات المطروحة الى أدنى حد ممكن بدلاً من استخدام الط رق التقليدية. اضافةً الى ضرورةرفع الوعي البيئي من قبل الشركات المصنعة من خلال التعريف بأهمية التسويق الأخضر والترويجللمنتجات الصديقة للبيئة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Dananeer is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index