دورية أكاديمية

دور نظم المعلومات التسويقية في تحقيق الميزة التنافسية للمنشآت الغذائية الأردنية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور نظم المعلومات التسويقية في تحقيق الميزة التنافسية للمنشآت الغذائية الأردنية. (Arabic)
Alternate Title: The Role of Marketing Information System on Achieving the Competitive Advantage in Jordanian Food Factories. (English)
المؤلفون: محمد سالم الط ا ر 
المصدر: Jordan Journal of Agricultural Sciences; 2019, Vol. 15 Issue 1, p15-33, 19p
مصطلحات موضوعية: INFORMATION storage & retrieval systems, COMPETITIVE advantage in business, FOOD processing plants, ACQUISITION of data, DATA analysis
مصطلحات جغرافية: JORDAN
Abstract (English): This study aims to determine the role of marketing information systems in achieving the competitive advantage of Jordanian food factories. To achieve the objectives developed the questionnaire for the purpose of primary data collection, where the number of valid questionnaire for analysis (50) questionnaire, and used the (SPSS. 20) software for the analysis of questionnaire data. The results showed that the level of knowledge was high for the participants in this study about the knowledge of information systems, knowledge of the components of the marketing information systems, and knowledge of competitive advantage. Moreover, the results showed that the most important objectives from using marketing information systems were to increase competition, productivity and, profits. There was a significant positive effect and correlation (p < 0.05) between marketing information systems and competitive advantage. Therefore, directing administration attention for using marketing information system is important because of its impact role on achieving the competitive advantage, and increasing the competition between local and international factories. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): استهدفت الد ا رسة تحديد دور نظم المعلومات التسويقية في تحقيق الميزة التنافسية للمنشآت الغذائية الأردنية، ولتحقيق أهداف الد ا رسة تم تطوير استبانة لغرض جمع البيانات، حيث تكون مجتمع الد ا رسة من 50 منشأة غذائية في مدينة الملك عبدالله الصناعية، لتحليل بيانات الاستبانة، بينت نتائج الد ا رسة أن مستوى معرفة المبحوثين نحو المعرفة بنظم (SPSS واستخدمت برمجية ( 20 المعلومات التسويقية والمعرفة بالميزة التنافسية كان مرتفع اً، وأوضحت النتائج أن أهم الأهداف من استخدام نظم المعلومات التسويقي كانت في زيادة المنافسة وزيادة الإنتاجية وزيادة الأرباح. بينت النتائج وجود تأثير وعلاقة ارتباطية إيجابية ذات دلالة إحصائية عند مستوى أقل 0.05 بين نظم المعلومات التسويقية والميزة التنافسية. أوصت الد ا رسة بتوجيه اهتمام الإدارة نحو الاهتمام بنظام المعلومات التسويقية لما له من أثر في تحقيق الميزة التنافسية، والاهتمام بالمنافسين على المستوى المحلي والعالمي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Jordan Journal of Agricultural Sciences is the property of University of Jordan and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index