دورية أكاديمية

دور معلمات التعلٍم الثانىي ببٍشة في مىاجهة اَثار السلبٍة للتطىر التقنً على القٍم الاجتماعٍة والهىٌة الثقافٍة للطالبات.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: دور معلمات التعلٍم الثانىي ببٍشة في مىاجهة اَثار السلبٍة للتطىر التقنً على القٍم الاجتماعٍة والهىٌة الثقافٍة للطالبات. (Arabic)
Alternate Title: The role of secondary education teachers in Beisha in the face of the negative effects of technical development on the social values and cultural identity of female students. (English)
المؤلفون: بد الله أحمد البر
المصدر: Journal of Education - Sohag University; Apr2021, Vol. 84 Issue Part 2, p223-259, 37p
مصطلحات موضوعية: CULTURAL values, SOCIAL values, CULTURAL identity, ARABIC language, MUSLIM identity, SECONDARY education, SOCIAL constructionism, MUSLIM students
Abstract (English): The purpose of this research is to determine the role of secondary education Arabic language and social studies teachers in facing the negative effects of the technological advancement on the social values and cultural identity of the students. To achieve this, we have applied a descriptive surveying method, and have built a questionnaire that was distributed to 156 teachers in Beisha. Results are as follows: The teacher’s most important roles in confronting this negative impact on students are to guide them in communicating decently with others, help them to acquire Islamic social concepts, direct them to be compassionate in the family and society, encourage participation in national events, instruct them to follow up on national cultural issues, and enlighten them on cultural invasion and obliteration of cultural identity. Additionally, there are no differences between the teachers’ responses on countering the negative impact of technology based on their teaching subject, level of education, or number of additional courses taken. There are, however, differences based on their level of experience, with a higher score achieved by experienced teachers. The research came out with a number of recommendations: Reinforcing the family’s role in social supervision,directing the family, school and educators to limit the causes leading to the negative effects of technology, and reduce the students’ constant engagement with these technologies by directing their interest in useful activities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): دف البحث الحالي تحديد دور معممات المغة العربية والدراسات الاجتماعية بالتعميم الثانوي ببيشة في مواجية الآثار السمبية لمتطور التقني عمى القيم الاجتماعية يفصولاجينملاةثحابلاتقبطثحبلافادىلأًاقيقحتو،تابلاطملةيفاقثلاةيويلاوالمسحي، وتم بناء استبانة وتو زيعيا عمى (ٔ٘ٙ) معممة لغة عربية ودراسات اجتماعية بمدارس التعميم الثانوي ببيشة. وتوصل البحث إلى أن أىم أدوار المعممة في مواجية الأثر السمبي لمتطور التقني عمى القيم الاجتماعية واليوية الثقافية لمطالبات ىي: اكساب لاطلاداِّشراو،ةميمسةيعامتجاميىافمتابلاطلابات إلى تطبيق قيمة حسن التعامل مع الآخرين، وقيمة التراحم في الأسرة والمجتمع، وتفعيل المشاركة في المناسبات الوطنية، والتوعية بأىمية المحافظة عمى اليوية الثقافية، وقد تبين أنو لا توجد فروق بين استجابات معممات المغة العربية ومعممات الدراسات الاجتماعية، وبين استجابات المعممات الحاصلات عمى مؤىل عالي والمعممات الحاصلات عمى دراسات عميا، وبين استجابات المعممات الحاصلات عمى دورات، والمعممات غير الحاصلات عمى دورات حول دورىن في مواجية الأثر السمبي لمتطور التقني عمى القيم الاجتماعية واليوية الثقافية لمطالبات. ووجود فروق بين استجابات عينة البحث في مستوى الخبرة الأقل، ومستوى الخبرة الأكثر، لصالح المستوى الأكثر. وقد أوصى البحث بما يمي: تفعيل دور المدرسة من خلال خمق بيئة توعوية نحو وسائل التطور التقني. تكثيف جانب التوجيو التربوي ومشاركة الأسرة في الحدِّ من أسباب التأثير السمبي لمتطور التقني بعمل لقاءات مفتوحة وبرامج مستمرة، وتوجيو اىتمامات الطالبات لأنشطة متنوعة ومفيدة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Education - Sohag University is the property of Journal of Education - Sohag University and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:16872649
DOI:10.12816/EDUSOHAG.2021.150736