دورية أكاديمية

التكامل بين ادارة معرفة الزبون وثقة الزبون واسيامو في تعزيز التميز التسويقي د ا رسة استطلاعية في شركة اسيا سيل للاتصالات المتنقمة في محافظة نينوى

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التكامل بين ادارة معرفة الزبون وثقة الزبون واسيامو في تعزيز التميز التسويقي د ا رسة استطلاعية في شركة اسيا سيل للاتصالات المتنقمة في محافظة نينوى (Arabic)
Alternate Title: The Integration Between Customer Knowledge Management, Customer Confidence and its Marketing Excellence: An Exploratory Study in Asia Cell Mobile Communications Company in Nineveh governarate. (English)
المؤلفون: القوطجي, بشار ذاكر صالح
المصدر: Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences; 2021, Vol. 13 Issue 1, p55-76, 22p
مصطلحات موضوعية: KNOWLEDGE management, PATH analysis (Statistics), MARKETING management, MANAGEMENT philosophy, STATISTICS
Abstract (English): The current research aims to test the nature of integration between customer knowledge management and customer confidence and the contribution of this integration in enhancing marketing excellence, adding to that, showing the impact of adopting customer knowledge management philosophy on enhancing marketing excellence as well as the effect of customer confidence on enhancing marketing excellence. The research conducted according to two complementary methods. The first one is documentary and descriptive, by reviewing a number of literatures to clarify the theoretical background of managing customer knowledge, customer confidence, and marketing excellence. The second method is an analytical survey, through an analytical study by using a questionnaire as a tool of data collection. The researcher was trying to include a number of questions which express the problem of the study that was a basis for building the field side of the research, the most important question was: Does the integration between the customer knowledge management and the customer confidence contribution in achieving marketing excellence? And to answer the question, a hypothetical outline of the research was formulated to reflects the relationships and influence between two dimensions, which resulted a set of main and sub hypotheses that were tested by using a number of statistical methods for the data which was collected by a questionnaire that distributed to (50) buy using Asia Cell network. The research was concluded a number of conclusions, the most important was: 1. Through the results of the description of the dimensions and variables of the search and from the point of view of the research sample, we note that within the customer's knowledge axis, the company does not pay much attention to collecting private information about customers and updating it on an ongoing basis, and this may make the information intertwined and outdated reduces its value and becomes difficult to manage knowledge The customer through it. 2.The results of the Path Analysis showed that there is a statistically significant effect of customer knowledge management on marketing excellence in the presence of customer confidence, which underlines the importance of having customer confidence in addition to managing customer knowledge as the dimension on which to succeed in marketing excellence. And according to the conclusions reached in both theoretical and field, a group of suggestions and further proposals were presented. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): ييدف ىذا البحث إلى اختبار طبيعة التكامل بين إدارة معرفة الزبون وثقة الزبون واسيام ىذا التكامل عمى تعزيز التميز التسويقي، ومن ثم تبيان أثر تبني فمسفة إدارة معرفة الزبائن عمى تعزيز التميز التسويقي وكذلك اثر وجود ثقة الزبون عمى تعزيز التميز التسويقي، وقد أجري البحث بالاعتماد عمى أسموبين متكاممين؛ الأول وصفي، وذلك بالاطلاع عمى عدد من الأدبيّات لتوضيح الخمفية النظرية لإدارة معرفة الزبون وثقة الزبون والتميز التسويقي. أما الأسموب الثاني فيو أسموب مسحي تحميمي، عن طريق د ا رسة تحميمية من خلال الاستبيان كأداة لجمع البيانات؛ وقد سعى البحث إلى وضع عدد من الأسئمة لتوضيح مشكمة البحث التي كانت أساساً لبناء الجانب الميداني لمبحث اىميا التساؤل الرئيسي: ىل يسيم التكامل بين ادارة معرفة الزبون وثقة الزبون في تحقيق التميز التسويقي وللإجابة عمى ىذه الأسئمة تمت صياغة مخطط فرضي لمبحث يعكس من خلالو العلاقات والتأثي ا رت بين بعدي البحث ، مما نتجت عنو مجموعة من الفرضيات الرئيسة والفرعية التي اختبرت باستخدام عددٍ من الوسائل الإحصائية لمبيانات التي جمعت بالاستبانة التي ،) وزعت عمى) 55 (موظفا في مقر شركة اسيا سيل للاتصالات من مجتمع مقداره 88 موظفا وقد استردت منيا) 44 وتوصل البحث إلى مجم وعة من الاستنتاجات التي كانت متخصصة بالجانب الميداني التي يعرض الباحث أىميا: 0. تبين ضمن محور المعرفة لمزبون ان المنظمة لا تيتم بشكل كبير بجمع معمومات الخاصة عن الزبائن وتحديثيا بشكل مستمر وىذا ما قد يجعل من المعمومات متشابكة ومتقادمة تقمل من قيمتيا ويصبح من الصعب ادارة معرفة الزبون من خلاليا. 0. وجود اثر ذي دلالة إحصائية لإدارة معرفة الزبون في التميز التسويقي بوجود ثقة الزبون ، الامر الذي يوكد اىمية وجود ثقة الزبون بجانب ادارة معرفة الزبون كونيا البعد الذي يستند عميو في نجاح التميز التسويقي. واعتماداً عمى الاستنتاجات التي توصل إلييا البحث ، قُدِمتْ مقترحات منسجمة مع ىذه الاستنتاجات، فضلاً عن المقترحات لد ا رسات مستقبمية ذات صمة بأبعاد البحث الحالية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Al-Anbar University Journal of Economic & Administration Sciences is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index