دورية أكاديمية

تكييف مقياس تورنتو (TAS-20) لقياس الألكستيميا على البيئة الجزائرية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: تكييف مقياس تورنتو (TAS-20) لقياس الألكستيميا على البيئة الجزائرية. (Arabic)
Alternate Title: Adaptation of the Toronto scale (TAS-20) to measure Alexithymia on the Algerian environment. (English)
المؤلفون: مريم بوشوشة, كريمة نايت عبد ال
المصدر: Journal of Psychological & Educational Sciences; 2021, Vol. 7 Issue 2, p306-327, 22p
Abstract (English): The study aimed to adapt the Toronto Alexithymia scale (TAS-20) on the Algerian environment by applaying it on a study sample consisted of 130 students (99 females, 31 males) from the department of Psychology in 20 August 1955 University of Skikda, aged between 18 and 48 years. After bringing the scale under the methodological conditions and counting its psychometric properties, the two researchers have found that the scale contains the studied characteristics and have a high validity (validity of translation, validity of the internal consistency, validity of the external consistency and the validity of the structure by using the Confirmatory Factor Analysis) and reliability (the method of reapplication, Cronbach’s alpha and the split-half) and this what makes it usable in the Algerian environment. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): لقياس الألكستيميا على البيئة الج ا زئرية، وذلك من TAS- ملخص: هدفت الد ا رسة إلى تكييف مقياس تورنتو 20 خلال تطبيقه على عينة د ا رسة تكونت من 130 طالبا ) 99 طالبة، 31 طالبا( من قسم علم النفس في جامعة 20 أوت 1955 سكيكدة، تت ا روح أعمارهم ما بين 18 و 48 سنة. وبعد إخضاع المقياس للشروط المنهجية وحساب خصائصه السيكومترية توصلت الباحثتان إلى أن المقياس تتوفر فيه الخصائص المدروسة ويتمتع بمستوى عال من الصدق )صدق الترجمة، صدق الاتساق الداخلي، صدق الاتساق الظاهري وصدق البناء بطريقة التحليل العاملي التوكيدي( والثبات )طريقة التطبيق وإعادة التطبيق، معامل ألفا كرومباخ والتجزئة النصفية( وهذا ما يؤهله للاستعمال في البيئة الج ا زئرية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Psychological & Educational Sciences is the property of Journal of Psychological & Educational Sciences and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index