دورية أكاديمية

التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بتشكيل الصورة الذهنية لدى عملاء البنوك الإسلامية الفلسطينية

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بتشكيل الصورة الذهنية لدى عملاء البنوك الإسلامية الفلسطينية (Arabic)
Alternate Title: Exposure to social media and its relationship to shaping the mental image of Palestinian Islamic bank clients. (English)
المؤلفون: خالد عبد الفتاح توفيق عطية
المصدر: Journal of Islamic Entrepreneurship / Majallatu Riyadati Al-aamali Al-islamiati; Sep2021, Vol. 6 Issue 3, p12-34, 23p
Abstract (English): This research aims to identify the relationship between exposure to social media and its relationship to shaping the mental image from the point of view of Palestinian Islamic banks' clients. The study population included Palestinian Islamic banks, which numbered (4) companies. As for the sample, it consisted of (400) respondents from clients of these companies. The study found that there is a relationship between exposure to social media and the formation of the mental image of Palestinian Islamic bank clients, and it was of a moderate degree. It was found that the bank's tendencies towards building a distinct identity for it on social media websites enhanced the degree of loyalty to it, and that these sites made it easier to distinguish the bank's services from the rest of the banks. The results also showed that there were no statistically significant differences for the average answers of the respondents of the study sample of Islamic banking clients. Palestinian is attributed to the heterosexual and educational qualification. While it was found that there are statistically significant differences in the averages of the answers of the study sample individuals from clients due to the age variable. The study recommended that Islamic banks should respond to customers at a high speed with regard to the services promoted on social media. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): يهدف هذا البحث إلى التعرف على العلاقة بين التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بتشكيل الصورة الذهنية من وجهة نظر عملاء البنوك الإسلامية الفلسطينية، شمل مجتمع الد ا رسة البنوك الإسلامية الفلسطينية والبالغ عددها) 4(شركات. أما العينة فتكونت من) 400 (مستجيباً من عملاء هذه الشركات. وتوصلت الد ا رسة إلى أن هناك علاقة بين التعرض لمواقع التواصل الاجتماعي وبين تشكيل الصورة الذهنية لدى عملاء البنوك الإسلامية الفلسطينية وكانت بدرجة متوسطة. وقد تبين أن توجهات البنك نحو بناء هوية مميزة لها على مواقع التواصل الاجتماعي عززت من درجة الولاء لها، وأن هذه المواقع سهلت من تمييز خدمات البنك عن بقية البنوك، كذلك أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسطات إجابات أف ا رد عينة الد ا رسة من عملاء البنوك الإسلامية الفلسطينية تُعزى لمتغيري الجنس والمؤهل العلمي. في حين تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية لمتوسطات إجابات أف ا رد عينة الد ا رسة من العملاء تُعزى لمتغير العمر. وأوصت الد ا رسة بضرورة استجابة البنوك الإسلامية للعملاء بسرعة عالية فيما يتعلق بالخدمات التي يتم الترويج لها على مواقع التواصل الاجتماعي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Islamic Entrepreneurship / Majallatu Riyadati Al-aamali Al-islamiati is the property of International Islamic Marketing Association and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index