دورية أكاديمية

حقوق وواجباتاملرأةاملتضمنةفيكتابالفقه)نظام املقررات( لطالباتالصف األول الثانوي.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: حقوق وواجباتاملرأةاملتضمنةفيكتابالفقه)نظام املقررات( لطالباتالصف األول الثانوي. (Arabic)
Alternate Title: The rights and duties of women included in the book of Fiqh (curriculums system) for the students of the first grade of secondary school. (English)
المؤلفون: يارا عبداملجيد ا, توفيق بن إبراهيم
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 1, p74-93, 20p
مصطلحات موضوعية: WOMEN'S rights, SECONDARY school students, SECONDARY schools, ISLAMIC law, SECONDARY education
مصطلحات جغرافية: SAUDI Arabia
Abstract (English): This research is about “The rights and duties of women included in the book of Fiqh (curriculums system) for the students of the first grade of secondary school”, and the aim of the research was to identify how frequent the Fiqh book (curricula system) for the first grade of secondary schools in Saudi Arabia includes women’s rights and duties in Islamic law, which must be grasped by a student at the secondary level. The most important results of the research were that the Fiqh Book in secondary education (curricula system) joint program included only (62%) of women’s rights and duties is included in the book. The most important recommendations and suggestions were: The authors of textbooks must consider including women’s rights and duties in the content of the book of Fiqh -1 - (curricula system) for secondary school students in Saudi Arabia, Paraphrasing the textbook to address the female student which is significant to ensure that the student is the right addressee. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف هذا البحث إ لى التعرف على مدى تضمن كتاب الفقه )نظام املقررات( للصف األول الثانوي باململكة العربية السعودية لحقوق وواجبات املرأةفي الشريعةاإلسالميةالتي يجب أن تلم بها الطالبة في املرحلة الثانوية. ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحثان أداة الدراسة التي تمثلت في )بطاقة تحليل محتوى(وتم استخدامها في تحليل محتوى الكتاب في ضوء )حقوق وواجبات املرأة ( بعد التأكد من صدقها و ثباتها، وذلك باستخدام املنهج الوصفي التحليلي، وعولجت البيانات االحصائية باستخدام التكرارات املئويةوالنسب املئوية. وكان من أهم نتائج الدراسةأن كتاب الفقه تضمن )62)% من الحقوق والواجبات للمرأةالتي يجب أ ن تلم بها طالبة املرحلة الثانوية. وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحثان عددا من التوصيات كان أبرزها أن يراعي مؤلفو الكتب الدراسية تضمين حقوق وواجبات املرأة املالئمة لطالبات الصف األول الثانوي في محتوى كتاب الفقه نظام املقررات للصف األول الثانوي باململكة العربية السعودية، وبخاصة الحقوق والواجبات التي لم يتضمنها محتوى الكتاب. وإعادة صياغة لغة الكتاب بما يخاطب الطالبة بصيغة املؤنث ألهميته في شعور الطالبة بأنها هي املخاطبة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2021.10.1.4