دورية أكاديمية

ن ُ بناءمعاييرللتقويم واالعتماداملدرس يللمدارسالحكوميةبسلطنة ع.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: ن ُ بناءمعاييرللتقويم واالعتماداملدرس يللمدارسالحكوميةبسلطنة ع. (Arabic)
Alternate Title: Construction of school evaluation and accreditation standards for governance schools in the Sultanate of Oman. (English)
المؤلفون: بدريةبنتحمودبن &, علي عبد جاسم الزا, محمود محمد إبراه
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 1, p186-204, 19p
مصطلحات موضوعية: SCHOOL improvement programs, EDUCATIONAL accreditation, PERSONNEL management, CURRICULUM evaluation, TEACHERS, TEACHING methods
مصطلحات جغرافية: OMAN
Abstract (English): The current study aimed at form standards for evaluation and school accreditation for public schools in the Sultanate of Oman, as the study followed the descriptive approach. The sample consisted of (490) administrators and teachers in government schools, administrative supervisors, and supervisors of school performance evaluation in five educational governorates, in addition to supervisors at the Ministry’s general office. The study concluded with a list of (10) standards for evaluation and school accreditation, which are: (strategic planning, management of human and financial resources, school environment and educational climate, community participation, the school building, safety and security procedures, the curriculum and teaching methods used, and methods for assessing achievement and student results, learning resources and laboratories, student services and school activities and school improvement plan).In addition, under each criterion, a set of procedural indicators can be inferred through which the level of achievement of the standard can be inferred, which amounted to (78) procedural indicators. The list of standards has high validity and reliability indicators that enhance its use for evaluation and accreditation purposes. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسةالحاليةإلىبناءمعاييرللتقويم واالعتماداملدرس ي للمدارس الحكوميةبسلطنة مان ُ ع ؛ حيث اتبعت الدراسةاملنهجالوصفي، ( فردا من اإلداريين واملعلمين ببعض املدارس الحكومية، واملشرفين اإلداريين ومشرفي تقويم األداء املدرس ي في خمس وتكونت العينة من )490 محافظات تعليمية، باإلضافة إلى املشرفين بديوان عام الوزارة. وقد خلصت الدراسة بقائمة مكونة من )10 )معايير للتقويم واالعتماد املدرس ي، وهي: )التخطيط االستراتيجي، وإدارة املوارد البشرية واملالية، والبيئة املدرسية واملناخ التربوي، واملشاركة املجتمعية، واملبنى املدرس ي وإجراءات األمن والسالمة، واملنهج الدراس ي وطرق التدريس املتبعة، وأساليب تقويم التحصيل ونتائج الطلبة، ومصادر التعلم واملختبرات، والخدمات الطالبية واألنشطة املدرسية، وخطة التحسين املدرسية(، كما يندرج تحت كل معيار مجموعة من املؤشرات اإلجرائية التي يمكن أن يستدل من خاللها على مستوى تحقق املعيار والتي بلغت )78 (مؤشرا إجرائيا. وقد تمتعت قائمة املعايير بمؤشرات صدق وثبات مرتفعة تعززمن استخدامها ألغراض التقو يم واالعتماداملدرس ي. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2021.10.1.11