دورية أكاديمية

المهارات اللازمة لتحقيق التوافق بين مخرجات التعليم واحتياجات سوق العمل وفق رؤية المملكة 2030 لخريجي كلية الخدمة الاجتماعية وسبل تعزيزه ا.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: المهارات اللازمة لتحقيق التوافق بين مخرجات التعليم واحتياجات سوق العمل وفق رؤية المملكة 2030 لخريجي كلية الخدمة الاجتماعية وسبل تعزيزه ا. (Arabic)
Alternate Title: Skills Required to Achieve Compatibility between Education Outcomes and the Needs of the Labor Market among Social Work Graduates according to Saudi Vision 2030. (English)
المؤلفون: جيهان بنت صالح لر
المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 5, p30-60, 31p
Abstract (English): The paper aims to identify the compatibility between the educational outputs at social work colleges and labor market needs following the Saudi Vision 2030. It adopted the descriptive-analytical approach. It applied a questionnaire to students at the College of Social Work, Princess Nourah Bint Abdulrahman University and employees at the Empowerment Agency for Employment Development, Ministry of Human Resources and Social Development. The results indicated that the total score of the student responses to the "compatibility between educational outputs at Princess Nourah Bint Abdulrahman University and the labor market" domain was (2.4 out of 3), indicating high agreement. The total score of the responses of the students and the employees to the "skills provided by Princess Nourah Bint Abdulrahman University to students to match the labor market" domain was (2.55 and (2.38) out of (3), respectively, which indicates high agreement on the domain Moreover, the total score of the responses of the students and the employees to the "mechanisms of promoting the skills to achieve compatibility between educational outputs and the labor market" domain was (2.65) and (2.76) out of 3), respectively, which indicates high agreement on these mechanisms. The study recommends developing curricula that focus on labor market skills. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدف البحث إلى التعرف على مدى التوافق بين مخرجات العملية التعليمية في كليات الخدمة الاجتماعية واحتياجات سوق العمل وفق رؤية المملكة 2030 وسبل تعزيزها.واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم تطبيق الاستبانة على كل من:طالبات كلية الخدمة الاجتماعية في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن،وموظفين من وكالة التمكين لتنمية فرص العمل في وزارة الموارد البشرية والتنمية الاجتماعية،وأشارت النتائج إلى:أن الدرجة الكلية لاستجابات عينة الطالبات على محور"مدى التوافق بين مخرجات التعليم بجامعة الاميرة نورة وسوق العمل"،بلغت 2.4 من 3, ، مما يدل على درجة كبيرة من التوافق بين مخرجات التعليم بجامعة الاميرة نورة وسوق العمل، والدرجة الكلبة لاستجاباتهن على محور"المهارات التي توفرها جامعة الاميرة نورة لطالباتها لتلائم سوق العمل"بلغت 2.55 من 3, ، مما يدل على درجة كبيرة من الموافقة على فقرات تلك المهارات، والدرجة الكلية لاستجابات عينة الموظفين على هذا المحور بلغت 2.38 من 3, ، مما يدل على درجة كبيرة من الموافقة على فقرات تلك المهارات،والدرجة الكلية ، لاستجابات الطالبات على محور"آليات تعزيز المهارات اللازمة لتحقيق التوافق بين مخرجات التعليم وسوق العمل"بلغت 2.65 من 3 مما يدل على درجة كبيرة من موافقتهن نحو تلك الآليات،والدرجة الكلية لاستجابات عينة الموظفين على هذا المحور ايضا بلغت 2.76 من 3, ، مما يدل على درجة كبيرة من موافقتهم نحو تلك الآليات،وتوصل البحث إلى عدد من التوصيات أبرزها العمل من أجل إعداد مناهج تدريسية متطورة تركز على جانب المهارات التي يحتاجها الخريجون في سوق العمل . [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:24102946
DOI:10.33976/IUGJEPS.29.5/2021/2