دورية أكاديمية

جماليات خطب اإلمام علي )عليه السالم( في كتاب نهج البالغة وتوظيفها لتنمية مهارات اللغة العربية عند الطلبة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: جماليات خطب اإلمام علي )عليه السالم( في كتاب نهج البالغة وتوظيفها لتنمية مهارات اللغة العربية عند الطلبة. (Arabic)
المؤلفون: ضرغام سامي عبد اأ
المصدر: Journal of Al-Qadisiya In Arts & Educational Science; 2021, Vol. 21 Issue 2,Part 2, p351-376, 26p
مصطلحات موضوعية: ARABIC language, ARABIC literature, AESTHETICS, FRAMES (Social sciences), MEMORIZATION, LISTENING skills, LISTENING comprehension
Abstract (English): Nahj Al-Balagha book is considered one of the creative books in Arabic literature, due to its aesthetic values, artistic methods, rhetorical images, and textual coherence, and based on what was narrated on the authority of Abd al-Hamid al-Katib, that he learned Arabic writing methods after memorizing some of the sermons of Imam Ali, peace be upon him. This research aims to prepare a list of literary aesthetics in the book Nahj al-Balaghah, and how to employ them in the Arabic language lesson. To develop Arabic language skills (writing, reading, speaking, listening), including the research pages. The paper presented the research problem and its importance, then we dealt with a theoretical framework in the concept of aesthetics in contemporary criticism, and the second in the aesthetics of the book Nahj al-Balaghah. And the third is in the concept of Arabic language skills. Where we studied the skills of reading and writing, and employing the aesthetics of Nahj alBalagha in their development, then we studied the skills of speaking and listening, and employing the aesthetics of Nahj alBalagha in their development. In the conclusion, he presented the most prominent findings of the research. And Praise be to Allah, the Lord of the Worlds. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): عد كتاب هنج البالغة من الكتب اإلبداعية يف األدب العريب، ملا حتقق به من قيم مجالية، وأساليب فنية، وصور ا إىل ما ً بالغية، ومتاسك نصي، واستناد روي عن عبد احلميد الكاتب، أنه تعلم أساليب الكتابة العربية بعد أن حفظ بعض خطب اإلمام علي عليه السالم، يرمي هذا البحث إىل إعداد قائمة باجلماليات األدبية يف كتاب هنج البالغة، وكيفية توظيفها يف درس اللغة العربية؛ لتنمية مهارات اللغة العربية )الكتابة، القراءة، احلديث، االستماع( مبا تتسع له صفحات البحث. وقد عرض البحث ملشكلة البحث وأمهيته مث تناولنا إطارا نظريا يف مفهوم اجلماليات يف النقد املعاصر، والثانية يف مجاليات كتاب هنج البالغة. والثالثة يف مفهوم مهارات اللغة العربية. حيث درسنا مهاريت القراءة والكتابة، وتوظيف مجاليات هنج البالغة يف تنميتهما، مث درسنا مهاريت احلديث واالستماع، وتوظيف مجاليات هنج البالغة يف تنميتهما. وعرض يف اخلامتة أبرز النتائج اليت توصل هلا البحث. ّب العاملني. وآخر دعوانا أن احلمد هلل ر الكلمات املفتاحية. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Al-Qadisiya In Arts & Educational Science is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index