دورية أكاديمية

واقع تحقيق القياداتالتربويةللتنميةاملهنيةملعلماتالرياضياتمن وجهةنظرهن فياملدارس الحكومية بمدينة جدة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع تحقيق القياداتالتربويةللتنميةاملهنيةملعلماتالرياضياتمن وجهةنظرهن فياملدارس الحكومية بمدينة جدة. (Arabic)
Alternate Title: The reality of educational leaders achieving the professional development of mathematics teachers from their point of view in government schools in Jeddah. (English)
المؤلفون: حنان عبدهللا عبد, نوف محمد البادي
المصدر: International Journal of Educational Psychological Studies (EPS); 2021, Vol. 10 Issue 2, p345-375, 31p
مصطلحات موضوعية: TEACHER development, SCHOOL administrators, MATHEMATICS teachers, WOMEN teachers, TEACHERS
مصطلحات جغرافية: JIDDAH (Saudi Arabia)
Abstract (English): The study aimed to identify the reality of educational leaders (the school leader, the educational supervisor) achieving the professional career of mathematics teachers from their point of view In public schools in the city of Jeddah, in the fields: work planning, classroom management, human relationships, evaluation, textbook and teaching methods, planning for teaching. It relied on the descriptive approach, and the questionnaire was used as a research tool. It was randomized to (657) female math teachers in government schools in Jeddah, Saudi Arabia, and the study reached the following results :The school leader achieves the professional development of mathematics teachers from their point of view in government schools in Jeddah with a high degree of investigation in the fields as a whole, with an arithmetic average (3.95) and in all of them in descending order: work planning with an arithmetic average (4.04), classroom management with an arithmetic average (4.03), human relations with an arithmetic average (3.81).The educational supervisor achieves the professional development of mathematics teachers from their point of view in the public schools in Jeddah with a high degree of investigation in the fields as a whole with an arithmetic average (3.92), and in all of them in descending order: evaluation with an arithmetic average (4.15), textbook and teaching methods with an arithmetic average (3.88), planning for teaching with an arithmetic average (3.71). In light of these results, recommendations were presented, the most important of which are: The Ministry of Education continues to train school leaders and educational supervisors in the areas of professional development of mathematics teachers. With the necessity of its work to reduce the administrative tasks of school leaders, and educational supervisors to calculate technical tasks, including professionally developing mathematics teachers. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على واقع تحقيق القيادات التربوية )قائدة املدرسة، املشرفة التربوية( للتنمية املهنية ملعلمات الرياضيات من وجهةنظرهن في املدارس الحكوميةبمدينة جدة. في املجاالت: التخطيط للعمل، اإلدارة الصفية، العالقات اإلنسانية، التقويم، الكتاب املدرس يوطرق التدريس، التخطيط للتدريس. و اعتمدت الدراسة على املنهج الوصفي، واستخدمت االستبانة كأداة للبحث تم تطبيقها على عينة عشوائية من )657 )معلمة رياضيات في املدراس الحكومية بمدينة جدة باململكة العربية السعودية، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن قائدة املدرسةتحقق التنميةاملهنيةملعلمات الرياضيات من وجهةنظرهن في املدارس الحكوميةبمدينة جدة بدرجةتحقيق مرتفعة في املجاالت ككل بمتوسط حسابي )95.3 ،)وفي جميعها بالترتيب التنازلي: التخطيط للعمل بمتوسط حسابي )04.4 ،)اإلدارةالصفيةبمتوسط حسابي )03.4 ،)العالقات اإلنسانية بمتوسط حسابي )81.3 ،)وأن املشرفة التربوية تحقق التنمية املهنية ملعلمات الرياضيات من وجهة نظرهن في املدارس الحكومية بمدينة جدة بدرجة تحقيق مرتفعة في املجاالت ككل بمتوسط حسابي )92.3 ،)وفي جميعها بالترتيب التنازلي: التقويم بمتوسط حسابي )15.4 ،)الكتاب املدرس ي وطرق التدريس بمتوسط حسابي )88.3 ،)التخطيط للتدريس بمتوسط حسابي )71.3 .) وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم توصيات من أهمها: استمرار وزارة التعليم في تدريب قائدات املدارس واملشرفات التربويات على مجاالت تنمية ،مع ضرورة عملها على تخفيف املهام اإلداريةلقائدات املدارس واملشرفات التربويات لحساب املهام الفنيةبما معلمات الرياضيات مهنيا تشمله . من تنميةمعلمات الرياضياتمهني. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of International Journal of Educational Psychological Studies (EPS) is the property of Refaad for Studies, Research & Development and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:25204149
DOI:10.31559/EPS2021.10.2.5