دورية أكاديمية

الأثر المغوي في شعر عبيد بن الأبرص في لسان العرب لابن منظور د ا رسة في المنيج والوظيفة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: الأثر المغوي في شعر عبيد بن الأبرص في لسان العرب لابن منظور د ا رسة في المنيج والوظيفة. (Arabic)
Alternate Title: The Linguistic Impact in the Poetry of Obaid bin Al-Abras in ( Lisan Al-Arab )by Ibn Mandhur : A Study in Method and Function. (English)
المؤلفون: حمي حماد سميمان, عمار صبار كري
المصدر: Journal of Babylon Center for Humanities Studies; 2021, Vol. 11 Issue 4, p21-42, 22p
مصطلحات موضوعية: TONGUE, REFERENCE books, REFERENCE sources, GOD in Islam, HADITH, PRAISE
Reviews & Products: QUR'AN
People: MUHAMMAD, Prophet, d. 632
Abstract (English): Praise be to God, the Noble Qur’an was revealed to our master Muhammad, in a clear Arabic tongue, so I failed the eloquent rhetoricians, and I despaired of opposing it by the literati, and blessings and peace be upon the most eloquent one who spoke and explained, may God’s prayers and peace be upon him, and upon all his family and companions. : Then The poetic witness has a great place in the books of language and grammar; Because it is the Diwan of the Arabs and with it the lineages were preserved and the exploits were known, and from it I learned the language, and it is an argument regarding the strangeness of the Book of God, glorified be its praise, and the strange hadith of the Messenger of God, may God bless him and grant him peace, and the effects of his companions and followers. It is known that there are four classes of poets: the old pre-Islamic, the veteran, the Islamic, and the modernist. In this research, I wanted to study the linguistic impact of pre-Islamic poetry, so the poetry of Ubaid ibn al-Abras was my field of study, based on the tongue of the Arabs by Ibn Manzur, so the title was (The linguistic impact on the poetry of Ubaid ibn al-Abras in Lisan al-Arab by Ibn Manzur, a study in method and function) The poetic witness has taken a large place in the books of language and grammar, as it is their scientific material, and their evidence is used by them in their investigations and studies of language and grammar. Ibn Manzur used to infer more than one witness from the poetry of Obaid bin al-Abras in one issue or when clarifying the significance of a word. on two topics: The first: the life of Ubaid bin Al-Abras and Ibn Manzur. And the other topic: Obaid bin al-Abras’ poetry in Lisan al-Arab: A study of methodology and function: two things were presented in it: The first: Ibn Manzur’s approach to citing the poetry of Ubaid bin al- Abras. The other: the function of Obaid bin al-Abras’ poetry in Lisan al-Arab, which is the morphological, grammatical and semantic function. In this research, I relied on a group of sources and references represented by books that spoke about the characters of Obaid and Ibn Manzur, and books on language, dictionaries and strange hadith. And Praise be to Allah, the Lord of the Worlds. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): الحمرد ب ربّ العرالمين, والار ة والسر عمرل المبعروث رحمرة لمعرالمين سريدنا محمرد وعمل آله واحبه والتابعين ومن تبعه بإحسان إلل يو الدين, أما بعد : شرإنّ لميرااد اليرعري مكانراً كبير ا رً شر كترب المغرة والنحروب لأنره ديروان العررب وبره حفظرت الأنسراب وعرشت المآثر, ومنه تعممت المغة, واو حجة شيما أيك من غريرب كتراب اب جر ثنراؤغ, وغريرب حديث رسو اب امل اب عميه وسم, وآثار احابته والتابعين. ومن المعمو أن طبقات اليع ا رء أربع: جاام قدي, ومخضر, واس م, ومحدث, وشر اررذا البحررث أردت د ا رسرة الأثررر المغرروي لميرعر الجراام شكرران يررعر عبيررد بررن الأبررص اررو مجرا د ا رسرت, معتمرداً عمرل لسران العررب لابرن منظرور شكران العنروان الأثرر المغروي شر يرعر عبيد بن الأبرص ش لسان العرب لابن منظور د ا رسة ش المنهج والوظيفة( وقد اخذ اليااد اليعري حي ا ز كبي ا ر شر كترب المغرة والنحرو, شهرو مرادته العمميرة,ودلريمه يحتجرون به ش مباحثه ود ا رسته المغوية والنحوية . وكان ابن منظور يستد بأكثر من يااد من يعر عبيد بن الابرص شر المسرألة الواحردة أو عنرد بيران دلالرة لفظرة مرن الالفراظ, ونسرب ابرن منظرور بعضرا مرن اليروااد الرل اكثرر مرن قا ر,وقرد اسرتد بيرعر ابرن الابررص عمرل مسرتون الجانرب الاررش, والنحروي,ودلالر, وجراء البحرث عمرل مبحثين : الأو : حياة عبيد بن الأبرص وابن منظور. والمبحث الآخر: يعر عبيد بن الأبرص ش لسان العرب د ا رسة ش المنهج والوظيفة : وعرضت شيه أمرين : الأو :منهج ابن منظور ش الاستيهاد بيعر عبيد بن الأبرص . والآخرر : وظيفررة يررعر عبيررد بررن الأبررص شرر لسرران العرررب وارر الوظيفررة الاررشية والنحويررة والدلاليرة . واعتمردت شر ارذا البحرث عمرل مجموعرة مرن المارادر والم ا رجرع تمثمرت بالكترب التر تكممت عمل يخايت عبيد وابن منظور, وكتب المغرة والمعراج وغريرب الحرديث. وآخرر دعوانرا أن الحمد ب رب العالمين. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Journal of Babylon Center for Humanities Studies is the property of Republic of Iraq Ministry of Higher Education & Scientific Research (MOHESR) and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index