دورية أكاديمية

صور مقترح للخدمات المساندة لذوات الإعاقة الفكرية في معاهد التربية الفكرية في مدينة جدة.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: صور مقترح للخدمات المساندة لذوات الإعاقة الفكرية في معاهد التربية الفكرية في مدينة جدة. (Arabic)
Alternate Title: A proposed model for Support services for female with intellectual disabilities in institutions of intellectual disabilities in Jeddah. (English)
المؤلفون: عزيزة حامد موسى, شادن خليل عليوات
المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 6, p158-180, 23p
Abstract (English): The current study aimed to build a proposed model for the support services needed by students with mental disabilities in institutes of intellectual disabilities in Jeddah according to the Kingdom Vision (2030). It included six areas, namely, school health, psychological and counseling services, language and speech therapy, physiotherapy, occupational therapy, mobility, and transportation. It also showed that there are statistically significant differences at the level of (0.05) between the points of view of primary school teachers and middle and high school teachers regarding determining the reality of language and speech therapy services provided to students with mental disabilities in the intellectual educational institutes in Jeddah, where the differences were in favor of primary school teachers. While the differences in the reality of school psychological and counseling services provided for that group according to the variable of specialization, were in favor of teachers specialized in psychology. Based on the results of the study, the researchers recommend the necessity of providing support services that are deficient, especially the physical and occupational therapy services, and adding courses in the field of support services in undergraduate programs of the special education departments at universities. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الدراسة الحالية إلى بناء تصور مقترح للخدمات المساندة التي تحتاجها الطالبات ذوات الإعاقة الفكرية في معاهد التربية الفكرية في مدينة جدة، والتعرف إلى مدى توفر تلك الخدمات من وجهة نظر المعلمات العاملات في تلك المعاهد في مراحلها الثلاثة. ولتحقيق هدف الدراسة قامت الباحثتان بإستخدام المنهج الوصفي؛ وذلك لتطبيق أداة الدراسة بجمع البيانات ) المتمثلة في الاستبانة من )إعداد الباحثتين( في ضوء ما تم صياغته من أهداف، وأسئلة على أفراد عيّنة الدراسة البالغ عددهن ) 82 معلمة. وقد تكونت الأداة من ستة مجالات تغطي الخدمات المساندة التي ينبغي توفرها للطالبات ذوات الإعاقة الفكرية في معاهد التربية الفكرية، وهي: الخدمات الصحية المدرسية، والنفسية، والإرشادية، وعلاج اللغة والنطق، والعلاج الطبيعي، والعلاج الوظيفي، والنقل والتنقل. وأظهرت النتائج أن الخدمات المساندة المقدمة في تلك المع اهد تتفاوت، وتختلف في درجة توفرها بين توفر البعض منها، وعدم كفاية البعض الآخر، أو انعدام بعضها. وجاءت مرتبة تنازليًا على النحو الآتي: خدمات علاج اللغة والكلام، والنفسية والإرشادية، والصحية، والنقل والتنقل، والعلاج الوظيفي، والعلاج الطبيعي. وقد قامت الباحثتان ببناء تصور مقترح بناءً على نتائج الدراسة، وعلى الأدب السابق المرتبط بالموضوع. وأوصت الدراسة بضرورة توفر الخدمات المساندة التي أشير إلى القصور فيها، وخاصة خدمتي العلاج الطبيعي، والوظيفي. وتضمين برامج البكالوريوس في الجامعات في أقسام التربية الخاصة مقررات تتعلق بالخدمات المساندة بجميع أنواعها. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:24102946
DOI:10.33976/IUGJEPS.29.6/2021/7