دورية أكاديمية

واقع ثقافة احلوار وتقبل اآلخر لدى طلبة اجلامعات األردنية استناداً للتجارب العاملية.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: واقع ثقافة احلوار وتقبل اآلخر لدى طلبة اجلامعات األردنية استناداً للتجارب العاملية. (Arabic)
Alternate Title: The Reality of the Culture of Dialogue and Accepting the Ones Considered Different among the Students Enrolled in Jordanian Universities Based on Global Experiences. (English)
المؤلفون: ايات اسماعيل الز, محمد صايل الزيود
المصدر: IUG Journal of Educational & Psychological Studies; 2021, Vol. 29 Issue 6, p77-104, 28p
Abstract (English): The study aimed to uncover the reality of the culture of dialogue and acceptance of the other among Jordanian university students, based on international experiences, and to reveal the existence of differences in that attributable to the variable of sex, age, college, level and university. The study used the descriptive survey approach, and a questionnaire was prepared by the two researchers, and the study sample consisted of Jordanian university students, where their number reached (1500) students. The results of the study showed that the study sample estimates of the reality of the culture of dialogue and acceptance of the other among Jordanian university students, based on international experiences, were of a moderate degree, and the results also showed that there were no statistically significant differences in the responses of Jordanian university students to the reality of the culture of dialogue and acceptance of the other due to the variables of sex, age, College, level, university. the researchers recommended that Jordanian universities promote the concept of a culture of dialogue and acceptance of the other among their students, by encouraging students to join training courses that are organized at the university level. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): هدفت الد ارسة إلى الكشف عن واقع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر لدى طلبة الجامعات األردنية استنادا فروق في ذلك تعزى ً للتجارب العالمية، والكشف عن وجود لمتغير الجنس، والعمر، والكلية والمستوى والجامعة. واستخدمت الد ارسة، المنهج الوصفي المسحي، وتم اعداد استبانة من الباحثان ، وتكونت عينة الدراسة من طلبة ( طالبا ممن هم على مقاعد ً الجامعات األردنية ممثلة بجامعة مؤتة، الجامعة األردنية، وجامعة اليرموك حيث بلغ عددهم ) 1500 وطالبة من الجامعات األردنية، الدراسة للفصل الدراسي األول للعام الجامعي 2020 /2021 م، أظهرت نتائج الدراسة إن تقديرات عينة الدراسة لواقع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر لدى طلبة الجامعات األردنية استنادا أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات داللة إحصائية في استجابات طلبة الجامعات األردنية على ً إلى التجارب العالمية جاءت بدرجة متوسطة، كما واقع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر تعزى لمتغير ات الجنس ،العمر، الكلية، ، المستوى، الجامعة. وفي ضوء نتائج الدراسة أوصى الباحثان أن تقوم الجامعات األردنية بتعزيز مفهوم ثقافة الحوار وتقبل اآلخر لدى طلبتها، من خالل تشجيع الطلبة على اال لتحاق بالدو ارت التدريبية التي يتم تنظيمها على مستوى الجامعة واالستفادة من التجارب العالمية األخرى فيما يتعلق بموضوع ثقافة الحوار وتقبل اآلخر. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of IUG Journal of Educational & Psychological Studies is the property of Islamic University of Gaza and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:24102946
DOI:10.33976/IUGJEPS.29.6/2021/4