دورية أكاديمية

معوقات تطبيق مبدأ اإلفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي – دراسة استكشافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان.

التفاصيل البيبلوغرافية
العنوان: معوقات تطبيق مبدأ اإلفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي – دراسة استكشافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان. (Arabic)
Alternate Title: Obstacles to Applying the Principle of Disclosure and Transparency in Higher Education Institutions: An Exploratory Study in Private Universities in the Sultanate of Oman. (English)
المؤلفون: خليفة بن محمد الف, داوود عبدالملك ا, وجيهة ثابت العان, ميراح سعود
المصدر: Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education; 2021, Vol. 14 Issue 49, p73-98, 26p
مصطلحات موضوعية: HIGHER education, EMPLOYEE reviews, PRIVATE schools, UNIVERSITIES & colleges, ELECTRONIC systems
مصطلحات جغرافية: OMAN
Abstract (English): The study aimed to explore the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in higher education institutions in private universities in the Sultanate of Oman. The qualitative method was used through in-depth interview as a tool to reveal the opinions of the study sample about the obstacles to applying the principle of disclosure and transparency in private universities, Oman. The sample consisted of (12) individuals from the administrative leaders in the universities under study. The study results reported a number of obstacles to the application of disclosure and transparency in Omani private universities, where (83%) of the sample agreed that there was weak disclosure transparency in the university's budget and the spending items. In addition, (50%) of the sample agreed that there was weakness of credibility and transparency when applying policies, internal work controls, subjective evaluation of the employee’s performance by his direct manager, and weak awareness of the importance of disclosure and transparency among managers. Therefore, the study recommended activating disclosure and transparency mechanisms in private universities in Oman by adding the principle of disclosure and transparency as an independent measure within the standard of governance and management to obtain institutional accreditation, and by providing electronic systems with integrated services and functions. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Abstract (Arabic): تهدف الدراسة إلى الكشف عن معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي (دراسة استكشافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان)، وقد تم استخدم المنهج النوعي من خلال المقابلة الشخصية المعمقة كأداة للكشف عن آراء العينة حول معوقات تطبيق مبدأ الإفصاح والشفافية في مؤسسات التعليم العالي في الجامعات الخاصة بسلطنة عمان، وتكونت العينة من (12) فرداً من القيادات الإدارية في الجامعات عينة الدراسة، وأظهرت نتائج هذه الدراسة العديد من معوقات تطبيق الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة العمانية؛ إذ كان أبرزها اتفاق (83%) من العينة على ضعف شفافية الإفصاح عن ميزانية الجامعة وبنود الصرف، في حين اتفق (50%) من العينة على ضعف المصداقية والشفافية عند تطبيق السياسات وضوابط العمل الداخلية، وخضوع تقييم أداء الموظف للتقدير الشخصي من المسؤول المباشر، وضعف ثقافة المدراء والموظفين بأهمية الإفصاح والشفافية. وأوصت الدراسة بتفعيل آليات الإفصاح والشفافية في الجامعات الخاصة بسلطنة عُمان من خلال إضافة مبدأ الإفصاح والشفافية كمقياس مستقل ضمن معيار الحوكمة والإدارة للحصول على الاعتماد المؤسسي، وتوفير الأنظمة الإلكترونية ذات الخدمات والوظائف المتكاملة. [ABSTRACT FROM AUTHOR]
Copyright of Arab Journal for Quality Assurance in Higher Education is the property of University of Science & Technology and its content may not be copied or emailed to multiple sites or posted to a listserv without the copyright holder's express written permission. However, users may print, download, or email articles for individual use. This abstract may be abridged. No warranty is given about the accuracy of the copy. Users should refer to the original published version of the material for the full abstract. (Copyright applies to all Abstracts.)
قاعدة البيانات: Complementary Index
الوصف
تدمد:23085347
DOI:10.20428/AJQAHE.14.49.4